In het uitvoeringsprogramma Dienstverlening zijn de ontwikkelingen en ambities voor onze dienstverlening opgenomen. We willen onze dienstverlening zo eenvoudig mogelijk aanbieden en zetten in op twee sporen: we zien dat mensen bedrevener worden in het vinden van de digitale weg en dat ze ook verwachten langs deze weg bediend te worden. Daarnaast houden we oog voor mensen voor wie dit moeilijker is door ze persoonlijk te helpen. In 2024 werken we aan:
- Digitalisering; we willen de gemeentelijke digitale dienstverlening up-to-date houden, inclusief maken en blij ven ontwikkelen. Het doel is om zoveel mogelijk door de gemeente aangeboden diensten online aan te bieden. Het is belangrijk dat de informatie, de formulieren en e-diensten op de website goed vindbaar, duidelijk en begrijpelijk zijn.
- We gaan in regionaal verband aan de slag met een digitale balie; een extra kanaal voor die klanten die daar gebruik van willen maken. Uitgangspunt is en blijft overigens dat de klant zijn eigen kanaal kiest.
- Het verbeteren van onze telefonische dienstverlening; we monitoren de kwaliteit van de telefonische dienstverlening intern en extern; we zetten in op een telefonisch contact waarin zoveel als mogelijk de klant meteen geholpen wordt.
- Klare Taal; we houden aandacht voor de kwaliteit van de schriftelijke communicatie. Naast trainingen voor medewerker en een technisch hulpmiddel dat beschikbaar is voor alle medewerkers toetsen we brieven, formulieren, websites op leesbaarheid door inzet van het lezerspanel en aan de hand van feedback van de lezer.