Het doel van het personeelsbeleid is de juiste persoon op de juiste plek, op het juiste moment, met de juiste kennis, kunde en vaardigheden te plaatsen voor nu en in de toekomst. Deze doelstelling sluit aan op het uitgangspunt van de organisatiefilosofie: Meierijstad wil zodanig georganiseerd zijn dat het geschikt is om in te spelen op de veranderende maatschappelijke vraagstukken. In 2022 is een nieuwe visie op P&O-beleid ontwikkeld onder de naam ‘Talentenhuis Meierijstad’, waarbij wordt gewerkt vanuit vijf ‘pijlers’.
- Het fundament: de rechtspositie en arbeidsvoorwaarden van de medewerkers; in deze pijler wordt gewerkt vanuit de cao-gemeenten en wordt overleg gevoerd met de medezeggenschapsorganen (ondernemingsraad en lokaal overleg) over aantrekkelijke en passende arbeidsvoorwaarden en rechtspositie.
- Gemeente van de toekomst; in deze pijler wordt gekeken naar het vakmanschap van de toekomst: wat is er nodig om als organisatie wendbaar en flexibel te blijven, door te groeien in zelforganisatie en de dienstverlening te kunnen blijven leveren op het gewenste niveau. Er vindt een onderzoek plaats naar de organisatiefilosofie.
- Talent komt werken: Wij trekken talenten aan, halen talenten binnen, heten hen welkom en zorgen voor een goede landing. De onderdelen in deze pijler zijn:
- Meierijstad als aantrekkelijke werkgever neerzetten
- Werving en selectie (binnenhalen van de juiste talenten)
- Goede introductie zodat een medewerker zich snel thuis voelt
- Talent blijft werken: Ons talent blijft duurzaam inzetbaar. De onderdelen in deze pijler zijn:
- Levensfasebewust vitaliteitsbeleid/duurzame inzetbaarheid
- Stimuleren van ontwikkeling van kennis en vaardigheden.
- Talent stopt: we begeleiden de vertrekkende talenten met zorg om kennis te behouden en (onder)houden de relatie zodat zij ambassadeurs zijn en blijven voor onze organisatie. De onderdelen in deze pijler zijn:
- Kennisbehoud
- Oud-medewerker als ambassadeur voor Meierijstad
Formatie-uitbreiding
De formatie-uitbreiding die is opgenomen in de begroting kunnen we als volgt toelichten.
Door regelingen zoals het generatiepact, aanpassingen in de cao gemeenten zoals ouderschapsverlof, geboorteverlof, extra vrije dagen, het stijgend ziekteverzuim en de langere tijd waarin vacatures open staan is het capaciteitsverlies in de afgelopen jaren toegenomen. Hierdoor zien we een verhoging van de werkdruk waardoor het noodzakelijk is om maatregelen te nemen. Na een analyse zijn we tot de conclusie gekomen dat het voor de reguliere taken binnen de ambtelijke organisatie noodzakelijk is om de formatie structureel uit te breiden met 54 fte. Voor een gedeelte (8,78 fte) is financiële dekking binnen huidige structurele budgetten. In de onderstaande tabellen is de financiële vertaling opgenomen.
De structurele formatie-uitbreiding waarvoor geen financiële dekking is:
FTE | Kosten | Domein |
---|---|---|
13,55 | € 1.131.000 | Bedrijfsvoering |
26,50 | € 2.248.000 | Ruimte |
6,49 | € 588.000 | Sociaal |
46,54 | € 3.967.000 | Totaal |
Toelichting:
In de begroting is structureel € 3.846.000 opgenomen voor 2024 en 2025. Voor 2026 en 2027 is dit € 3.886.000. Het verschil ten opzichte van de tabel hierboven is € 122.000. Dit komt doordat al dekking aanwezig is voor € 40.000 voor 2024 en 2025 voor een functie binnen het sociaal domein. In de tabel is een functie voor 1.0 fte bij Gegevensbeheer opgenomen, die nog niet in de begrotingscijfers is verwerkt. De verwerking in de cijfers gebeurt bij de 1e bestuursrapportage 2024.
De structurele formatie-uitbreiding waarvoor wel financiële dekking is:
FTE | Kosten | Domein |
---|---|---|
5,11 | € 497.000 | Ruimte |
3,67 | € 332.000 | Sociaal |
8,78 | € 829.000 | Totaal |
Daarnaast zien we dat het noodzakelijk is om incidenteel de formatie uit te breiden met 26 fte. De incidentele formatie is met name noodzakelijk om nieuwe wetgeving (zoals o.m. de omgevingswet) in te kunnen voeren of tijd te investeren in verbetering van werkprocessen die tijd gaan opleveren. Deze formatie-uitbreiding is als volgt samengesteld:
FTE | Kosten | Domein |
---|---|---|
4,62 | € 412.000 | Bedrijfsvoering |
12,50 | € 1.071.000 | Overig *) |
8,00 | € 696.000 | Ruimte |
1,00 | € 82.000 | Sociaal |
26,12 | € 2.261.000 | Totaal |
*) Overig: uitbreiding formatie t.b.v. trainees en opvolgen van medewerkers een half jaar voorafgaand aan vertrek vanwege pensioendatum. Deze medewerkers worden voor 70% ingezet in de thema’s ruimte en sociaal.
Om de incidentele formatie te dekken stellen we voor de algemene reserve in te zetten. Voor 2024 betekent dit een onttrekking van € 2.261.000. Voor de volgende jaren is dit € 2.245.000 (2025), € 1.767.000 (2026) en € 407.000 (2027).
Aanvulling op de beleidsindicatoren uit programma bestuur, dienstverlening en vastgoed
In de volgende tabel zijn de beleidsindicatoren uit programma bestuur, dienstverlening en vastgoed aangevuld met realisatiecijfers uit Vensters voor Bedrijfsvoering.
De cijfers uit Vensters voor bedrijfsvoering zijn zoals u kunt zien uit 2021. Afgelopen jaren zagen we landelijk een trend waarin de ICT kosten (licenties en cyberveiligheid) sterk toenemen. In Meierijstad zaten we (ruim) onder de landelijke gemiddelden. We verwachten dat bij andere gemeenten de trend van kostenstijgingen zich doorzet, zodat we in Meierijstad naar het gemiddelde toegroeien of daar nog steeds onder blijven qua kosten niveau. Zoals u uit de voorstellen voor toename van de formatie kunt zien neemt de formatie in het primaire proces sterker toe dan in de ondersteuning/bedrijfsvoering. Wij blijven daar de komende jaren attent op.
2024 begroting | 2023 begroting | 2022 realisatie | 2021 realisatie | 2021 | |
Formatie, Fte per 1.000 inwoners | 8,3 | 7,4 | 7,2 | 7,1 | 8,1 |
Bezetting, Fte per 1.000 inwoners | 6,9 | 6,8 | 6,7 | 6,6 | 7,6 |
Apparaatskosten per inwoner | 844 | 664 | 679 | 667 | 759 |
Externe inhuur. Kosten als % van totale loonsom | 3,7% | 7,1% | 17,8% | 16,4% | 20,5% |
Totale kosten externe inhuur (bedrag x € 1.000) | 4.507 | 1.685 | 9.008 | 7.711 | |
Overhead, % van totale kosten | 10,2% | 8,8% | 9,2% | 9,0% | 9,9% |
* referentiegroep gemeenten 50.000 - 100.000 inwoners uit Vensters voor Bedrijfsvoering |