Financiën

Financiële begroting

Incidentele baten en lasten betreffen die posten die het begrotingssaldo incidenteel beïnvloeden.
Het gaat om eenmalige zaken en om (meerjarige) projecten of subsidies als deze eveneens het karakter van tijdelijkheid c.q. eindig doel hebben. Een begroting, meerjarenraming of jaarrekening kan ieder jaar dergelijke eenmalige zaken hebben.

Het verschil tussen incidenteel en structureel is niet altijd even scherp te trekken. De aard van de begrotingspost is in eerste instantie bepalend of een post als structureel of incidenteel aangemerkt wordt.

De toelichting op het overzicht van baten en lasten bevat ten minste een overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten per programma.

Incidentele lasten en baten
(bedragen x € 1.000)

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

0 Bestuur, dienstverlening en vastgoed

-267

-107

0

0

Versterken leefbaarheid

-80

-40

0

0

Herdenking 80-jarige bevrijding

-100

0

0

0

Dorpsvisies

-52

-52

0

0

Diverse kleine eenmalige budgetten

-35

-15

0

0

2 Verkeer, vervoer en openbare ruimte

-940

-140

-100

-35

Kleinschalige verkeersvoorzieningen 2023

-250

0

0

0

Onderzoek haalbaarheid doorfietsroutes

-50

0

0

0

Bijwerken gegevensbeheer openbaar gebied

-165

0

0

0

Uniformiseringsplan bebording

-300

0

0

0

Planvorming en afkoppelen riolering

-100

-100

-100

0

Diverse kleine eenmalige budgetten

-75

-40

0

-35

3 Economie

-681

-346

-150

0

Economische profilering en promotie Meierijst

0

0

0

0

Professionalisering centrummanagement

-171

-171

0

0

Onderzoek voorzieningen ondernemerschap

-150

0

0

0

Sterk ondernemen- tegengaan voedselverspilling

-100

-100

-75

0

Onderzoek en advisering werklocaties

-100

0

0

0

Campusontwikkeling Havenkwartier-Noordkade

-75

-75

-75

0

Diverse kleine eenmalige budgetten

-85

0

0

0

4 Onderwijs

-2.993

-2.689

-1.337

-1.329

Tijd. huisves. bs de Beemd, Beemdstr. 5

-102

-104

-106

-108

Afboeking boekwaarde div. schoolgebouwen

-201

-413

-183

-1.222

Tijdelijke huisvesting Elde College

-385

-393

-401

0

Tijdelijke huisvesting bs Bernadette

-990

-660

0

0

Tijdelijke huisvesting bs De Regenboog

-560

0

0

0

Tijdelijke huisvesting obs De Springplank

-214

-87

0

0

Tijdelijke huisv. basisscholen Veghels Buiten

-387

-947

-564

0

Tijdelijke huurlasten de Taalvijver

-69

0

0

0

Diverse kleine eenmalige budgetten

-85

-85

-85

0

5 Sport, Kunst en cultuur, Recreatie en Toerisme

-3.308

-171

0

0

Impulsbudget Nota Kunst en Cultuur 2024-2030

-3.308

0

0

0

Diverse kleine eenmalige budgetten

0

-171

0

0

6 Sociaal Domein

-1.123

-878

-878

-877

Huisvesting 2e fase opvang Oekraïne

333

0

0

0

Jan Tinbergenstraat 1 (SO)

-319

-319

-318

-318

Pilot Orthopsychiatrische voorziening

-352

0

0

0

Ondersteunen vrijwilligersorg en mantelzorgers

-50

0

0

0

Leefgoed Veghel

-260

-260

-260

-260

Werkbudget preventie &innovatie sociaal domein

-300

-300

-300

-300

Inloopvoorzieningen en daginvulling

-70

0

0

0

Pilot Steunouder

-55

0

0

0

Diverse kleine eenmalige budgetten

-50

0

0

0

7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid

-1.804

-772

-712

-712

Uitvoeringsprogramma duurzaamheid

-952

-772

-712

-712

Lokale isolatieaanpak

-752

0

0

0

Milieubeleid(geur, geluid, externe veiligheid)

-100

0

0

0

regeling CDOKE capaciteit klimaat/energiebel.

0

0

0

0

8 Ruimtelijke ontwikkeling en wonen

-2.545

-145

-95

-75

Instellen gevel- en verplaatsingssubsidie

-75

-75

-75

-75

Uitv.werkz. Stadsgewest tbv Vlagheide tm 2024

0

0

0

0

Realisatie flexwoningen

-50

-50

0

0

modulaire woningbouw quickscans en inhuur

-900

0

0

0

Opstellen omgevingsplan conform omgevingswet

-1.500

0

0

0

Diverse kleine eenmalige budgetten

-20

-20

-20

0

9 Financiële informatie programmaplan

-1.226

-300

0

0

Eerste Fase gegevenspakhuis

-100

-100

0

0

Implementatiekosten financieel systeem

-400

0

0

0

Informatiegestuurde exploitatie vastgoed

-125

0

0

0

Inlopen digitale archiefachterstanden

-96

0

0

0

Onderzoek oplossingen vastgoedapplicatie

-275

0

0

0

Inzet robotisering (RPA)

-200

-200

0

0

Diverse kleine eenmalige budgetten

-30

0

0

0

Totaal incidentele lasten en baten

-191

-469

-418

-318

Incidentele personeelskosten

-2.776

-2.877

-2.091

-607

Diverse kleine incidentele lasten

-165

-73

-73

-40

Dekking reserves

2.941

2.950

2.164

647

Totaal van de incidentele lasten

-17.828

-8.498

-5.436

-3.675

Totaal van de incidentele baten

17.637

8.030

5.018

3.358

Totaal incidentele lasten en baten

-191

-468

-418

-317

Toelichting incidentele baten en lasten

Versterken leefbaarheid
Vanuit de programmalijn Leefbaarheid wordt gewerkt aan het versterken van de leefbaarheid in Meierijstad. Hiervoor zijn in de begroting 2022 en 2023 extra middelen vrijgemaakt. Voor de jaren 2022 tot en met 2025 wordt in totaal € 180.000 ingezet. Voor 2024 wordt een bedrag van € 80.000 geraamd en voor 2025 € 40.000. Het bedrag van 2024 is inclusief de leefbaarheidsmonitor.

Herdenking 80-jarige bevrijding
Evenals in 2014 en 2019 zullen onze inwoners, maatschappelijke instellingen en verenigingen worden ‘uitgedaagd’ om activiteiten te ontplooien in het kader van de viering en herdenking van 80 jaar bevrijding. Voor 2024 wordt hiervoor een budget geraamd van € 100.000. Dekking algemene risicoreserve.

Dorpsvisies
Dorpen in Meierijstad die zélf met het maatschappelijk initiatief komen om een dorpsvisie op te stellen wanneer zij daar behoefte aan hebben, kunnen in aanmerking komen voor een bijdrage van € 12.000 per visie voor procesondersteuning. Voor 2024 en 2025 wordt een budget geraamd van € 52.000 per jaar.

Kleinschalige verkeersvoorzieningen 2023
Om snel in te kunnen spelen op wensen van bewoners, bedrijven, scholen en andere instanties is er een incidenteel budget nodig voor het treffen van kleinschalige verkeersmaatregelen. Voorbeelden zijn het aanpassen van een schoolomgeving, het leggen van parkeervakken, de aanleg van drempels in een straat waar te hard wordt gereden. Voor 2024 wordt een bedrag geraamd van € 250.000. De lasten worden gedekt uit de algemene risicoreserve.

Onderzoek haalbaarheid doorfietsroutes
Onderzoek naar de haalbaarheid van doorfietsroutes en aanleg ontbrekende schakels in het fietsnetwerk. 2024 € 50.000. Dekking algemene risicoreserve.

Bijwerken gegevensbeheer openbaar gebied
We gaan de inventarisatie van het hele openbare gebied verbeteren en daarna actueel houden. Ook optimaliseren we de datastructuur en de werkprocessen.

Uniformiseringsplan bebording
Sinds de fusie is er veel aandacht geweest voor het uniformiseren binnen Meierijstad, maar hierbij is er nog weinig aandacht besteed aan de verkeersbebording. Het is belangrijk voor de veiligheid om regelmatig ons bordenareaal te inventariseren en eventueel te optimaliseren. In ons geval zal dit leiden tot minder verkeersborden. Op enkele plekken hangen er nog borden van de oude gemeente en we zien veel verschillen in typen bebording. Naast het esthetische aspect, hebben we ook geen overzicht van de bebording in ons areaal.
Met het budget van € 300.000 willen we de bestaande bebording inventariseren, waar nodig saneren en een uniformiseringsplan (laten) opstellen. Dekking uit de algemene risicoreserve.

Planvorming en afkoppelen riolering
Vanaf 2023 tot het einde van de planperiode (2026) is een jaarlijks budget van € 100.000 nodig voor het realiseren van afkoppelingen aan het rioleringsstelsel. Binnen deze middelen gaan we het volgende onderzoeken en verder ontwikkelen:

  • Terugkijken naar de reeds uitgevoerde afkoppelprojecten en de hiermee behaalde resultaten
  • Gebiedsgerichte aanpak voor omgang met hemelwater op basis van de hemelwaterstructuurkaart en de klimaatonderlegger
  • Voortzetting afkoppelen gemeentelijke gebouwen

Professionalisering centrummanagement
De centrummanagementorganisaties spelen een belangrijke rol bij het toekomstbestendig maken van onze centra en bij de realisatie van ambities uit de centrumvisie en de visie herstructurering centrum Veghel. Zij zorgen voor draagvlak, brengen stakeholders bij elkaar en pakken zelfstandig projecten op die de levendigheid (en daarmee de toekomstbestendigheid) van onze centra bevorderen. Zij zijn onze ogen en oren in de centra.
Met het uitvoeringsbudget kunnen zij hun organisatie verder professionaliseren en hun bijdrage leveren aan de herstructureringsopgave zoals verwoord in o.a. onze centrumvisie.
Voor alle drie de centrummanagementorganisaties zijn de middelen afkomstig uit de BIZ echter niet voldoende om de benodigde ontwikkelingen in onze centra op professionele wijze uit te voeren.
Met een extra bijdrage van € 171.750 stimuleren we de ontwikkeling van de organisatie en stellen we hen in staat om daadwerkelijk een professionele bijdrage te leveren aan het behalen van de in de visie geformuleerde doelstellingen. De prestatieafspraken leggen we vast in een overeenkomst.
Dekking algemene risicoreserve.

Onderzoek voorzieningen ondernemerschap

Voor een afronding en vervolg op ingezette trajecten voor agro-perspectief, sociaal ondernemen en vrachtbundeling, maar ook voor beleidsherziening internationale werknemers, deelname in strategische ondernemersevents of ondersteuning aan hoger onderwijs-initiatieven is een reservering nodig voor de resterende raadsperiode.
Voorgesteld wordt om éénmalig een bedrag beschikbaar te stellen van € 150.000. Dekking algemene risicoreserve.

Sterk ondernemen- tegengaan voedselverspilling
We blijven inzetten op het tegengaan van voedselverspilling als voornaam onderdeel van circulaire economie, zoals via het Circulair Food Center.
 Voorgesteld wordt om middelen beschikbaar te stellen voor de jaren 2024 tot en met 2026. Dekking algemene risicoreserve.

Onderzoek en advisering werklocaties
In 2023 is onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen in Schijndel, Erp en Sint-Oedenrode en is een ontwikkelstrategie opgesteld. Voor Veghel zijn zoeklocaties in beeld gebracht en de haalbaarheid hiervan onderzocht. Als vervolg werken we in 2024 aan de uitvoering van de diverse ontwikkelstrategieën, de definitie van een toekomstgericht werklandschap, de uitwerking van zoeklocaties en we zetten de benodigde stappen op weg naar herontwikkeling van bestaande terreinen. Het opstellen van een duurzaam uitgifteprotocol is hierbij een belangrijk aandachtspunt. Hiervoor is onderzoek en expertise noodzakelijk.
Voorgesteld wordt om hiervoor in 2024 éénmalig een bedrag beschikbaar te stellen van € 100.000. Dekking algemene risicoreserve.

Campusontwikkeling Havenkwartier-Noordkade

Startproces voor een campus waarin onderwijsinstellingen met vernieuwende concepten komen in samenwerking met het bedrijfsleven. Dit moet gaan leiden tot nieuwe bedrijven in een lerende setting op de Noordkade met The Chocolate Factory als centraal punt.
Een campus draagt bij aan het behouden en aantrekken van talent en vernieuwing en/of verduurzaming van bedrijvigheid in Meierijstad.
Voorgesteld wordt om hiervoor in de jaren 2024 tot en met 2026 een bedrag van € 75.000 per jaar beschikbaar te stellen. Dekking algemene risicoreserve.

Tijdelijke huisvesting diverse schoolgebouwen

Op basis van het geactualiseerde Integraal HuisvestingsPlan (IHP) Onderwijs 2022-2037 is voor diverse scholen in de komende jaren een vervangende nieuwbouw, uitbreiding dan wel renovatie aan de orde. Tijdens deze werkzaamheden is voor deze scholen een tijdelijke huisvesting elders benodigd.
Het betreft de volgende scholen:

  • Basisschool De Beemd
  • Elde College
  • Basisschool Bernadette
  • Basisschool De Regenboog
  • Basisschool De Springplank

De huurlasten hiervan (zie bovenstaand overzicht) worden gedekt uit de algemene risicoreserve.

Tijdelijke huisvesting basisscholen Veghels Buiten
Op basis van dit IHP is er ook een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar de realisatie van nieuwbouw van basisscholen in de wijk Veghels Buiten. Hieruit is geconcludeerd dat er in het jaar 2025 moet worden voorzien in de realisatie van basisscholen in deze wijk. In de aanloop naar de nieuwbouw is voor de leerlingenaanwas tijdelijke huisvesting in Veghels Buiten nodig. Hiervoor is geen ruimte in bestaande onderwijshuisvesting.
Dekking van de huurlasten in 2024 t/m 2026 vindt plaats ten laste van de algemene risicoreserve (budgettair neutraal).

Afboeken restant boekwaarden diverse scholen
Op basis van het geactualiseerde Integraal HuisvestingsPlan (IHP) Onderwijs 2022-2037 is voor diverse scholen in de komende jaren een vervangende nieuwbouw en verbouw aan de orde. In verband hiermee moet in de betreffende jaren de boekwaarde van de huidige gebouwen afgeboekt worden. Het betreft:
2024   Basisschool De Bunders gebouwdeel II    € 146.000
2024   Elde College Schijndel (gedeeltelijk)   €  55.000
2025   Basisschool Bernadette         € 413.000
2026   Basisschool De Regenboog      € 183.000
2027    Basisschool De Empel          € 237.000
2027   Elde College Schijndel (gedeeltelijk)   € 985.000
De afboeking van de boekwaarden wordt volledig gedekt uit de algemene risicoreserve.

Tijdelijke huurlasten de Taalvijver
Op dit moment is nieuwkomersvoorziening de Taalvijver gevestigd in MFA de Hintel. Deze wordt geconfronteerd met een forse groei van het aantal leerlingen, onder andere door instroom Oekraïners, huisvesting van nieuwkomers en in de toekomst ook asielzoekers. MFA de Hintel heeft hiervoor geen uitbreidingsmogelijkheden meer.
De oplossing is gevonden in de aankoop van de leegstaande vleugel van het Koning Willem I College aan de Muntelaar 8 te Veghel. Er wordt ingestoken op aankoop van dit pand in 2024, voorafgegaan door huur vanaf 1 augustus 2023.
Naast de Taalvijver zal ook de Internationale Schakelklas (IKS) voor het Voortgezet Onderwijs een permanente plek krijgen in dit gebouw evenals een aantal inburgeringsactiviteiten.
De tijdelijke huurlasten worden gedekt uit de algemene risicoreserve (budgettair neutraal).

Impulsbudget nota Kunst en Cultuur
Voor het kunst- en cultuurbeleid van de gemeente Meierijstad voor de periode 2024 – 2030 is de Nota Kunst- en Cultuur 2024 – 2030: ‘Kunst en Cultuur kleuren Meierijstad’ opgesteld. De nota beschrijft wat Meierijstad op het gebied van kunst en cultuur in het jaar 2030 wil zijn. Om dit te bereiken zijn vier speerpunten beschreven (behoud en versterken van de culturele basisinfrastructuur, iedereen kan meedoen, balans tussen groot en klein en ruimte voor vernieuwing en ontwikkelingen) en is concreet aangegeven welke acties/activiteiten nodig zijn om dit te bereiken. Een aantal activiteiten zijn gekoppeld aan een impulsbudget. De eenmalige extra middelen voor deze impulsbudgetten worden voor een bedrag van € 3.307.500 ten laste gebracht van de algemene risicoreserve.

Afboeking Boekwaarde sportzaal de Kienehoef
De raad heeft op 24 juni 2021 ingestemd met de zogenaamde PLUS-variant voor MFA De Groene Long. Deze variant gaat uit van één gebouw dar ruimte biedt aan twee basisscholen, kinderopvang, een (grotere) sportvoorziening (micro-sporthal) voor bewegingsonderwijs en diverse sportverenigingen en een wijkfunctie, gericht op ontmoeting en het organiseren van wijkactiviteiten. Voor het afboeken van de oude boekwaarde van de sporthal wordt in 2025 een bedrag geraamd van € 171.000. Dekking uit de algemene risicoreserve.

Huisvesting 2e fase opvang Oekraïne / Jan Tinbergenstraat 1 (SO)
In 2024 wordt het pand Jan Tinbergenstraat 1 (Sint-Oedenrode) gebruikt voor de huisvesting van Oekraïners. De in 2024 geraamde huisvestingslasten worden gedekt uit de Rijksbijdrage die we voor opvang Oekraïners ontvangen

Pilot Orthopsychiatrische voorziening
Dit betreft een 2-jarige pilot kleinschalige voorziening die is opgenomen in het regionaal budgettair kader jeugdzorg 2023 en 2024.Gemeenten moeten hiervoor in hun eigen begroting het geraamde bedrag reserveren. Naar aanleiding van de rapportages van de zorgaanbieder rekent het RIOZ uiteindelijk met de lokale gemeenten af op basis van het werkelijke gebruik door elke lokale gemeente. Dekking uit de algemene risicoreserve, budgettair neutraal.

Ondersteunen vrijwilligersorganisaties en mantelzorgers

We willen een samenleving zijn waarin iedereen kan meedoen, leren en talenten kan ontplooien. Wijk- en gemeenschapshuizen spelen hierin een vitale rol, evenals de mogelijkheid om als vrijwilliger bij te mogen dragen aan dit doel. We gaan hiervoor uitvoering geven aan de adviezen die uit de vitaliteitsscan van de wijk- en gemeenschapshuizen naar voren zijn gekomen, intern de samenwerking versterken en de behoeften aan ondersteuning van vrijwillige besturen nader onderzoeken. De geraamde lasten van € 50.000 worden gedekt uit de algemene risicoreserve.

Leefgoed Veghel
Leefgoed Veghel is een gedachtegoed dat is ontwikkeld als inhoudelijk concept voor de ontwikkeling van het Kloosterkwartier. De gemeente Meierijstad werkt hierin samen met 10 organisaties op het terrein van wonen en welzijn, leren en werken, zorg en ondersteuning en (be)leven. Het doel is de samenwerking te versterken, meer verbinding te maken tussen activiteiten en een innovatieve samenwerking te ontwikkelen om zorg en ondersteuning, beter, sneller en efficiënter te organiseren. De lasten bedragen € 260.000 per jaar en worden onttrokken aan de reserve Sociaal Domein.

Werkbudget preventie en innovatie Sociaal domein
We zetten het beleid door om ook in de voorliggende collegeperiode snel en adequaat in te kunnen spelen op actuele ontwikkelingen in het sociaal domein. De ontwikkelingen moeten bijdragen aan de veranderopgave in het sociaal domein. Deze opgave kenmerkt zich o.a. door in te zetten op preventie en innovatie. Een aantal activiteiten die we vooraf kunnen voorzien worden separaat in beeld gebracht. Activiteiten en projecten die niet vooraf te voorzien zijn en waar we snel op in willen kunnen spelen vallen onder de paraplu Preventie en Innovatie in het sociaal domein. Dekking vindt plaats uit de reserve Sociaal Domein.

Inloopvoorzieningen en daginvulling

Als gemeente willen we stimuleren dat er lokale inloopvoorzieningen zijn waar inwoners voor verschillende (dag)activiteiten terecht kunnen, maar waar ook uiteenlopende vormen van ondersteuning aanwezig zijn. Op basis van onderzoek willen we dergelijke voorzieningen faciliteren en/of ondersteunen en willen we bereiken dat inwoners in hun eigen omgeving kunnen deelnemen aan activiteiten en mee kunnen doen in de samenleving. Voor 2022 t/m 2024 wordt een jaarlijks budget geraamd van € 70.000 ten laste van de bestemmingsreserve Sociaal Domein.

Pilot Steunouder
Inzet extra rijksmiddelen jeugdzorg 2021 t.b.v. de pilot steunouders en extra inzet Praktijk Ondersteuner Huisarts (POH) GGZ met als doel het tijdig beschikbaar stellen van de benodigde jeugdhulp en het versterken van het voorliggend veld om verdere instroom van de jeugdhulp te voorkomen. Dekking uit algemene risicoreserve.

Uitvoeringsprogramma duurzaamheid
Voor diverse doelen in het kader van het duurzaamheidbeleid worden incidentele middelen beschikbaar gesteld. Het gaat hierbij onder meer om:

  • Klimaatbestendige leefomgeving en energietransitie door het duurzaam opwekken van energie (wind en zon)
  • Versnelling energiebesparing en het versnellen van “zon op het dak”
  • Behoud en waar mogelijk versterking van de biodiversiteit
  • In samenwerking met onderwijs en het bedrijfsleven innovatieve duurzaamheidskansen benutten

De budgetten worden gedekt uit de algemene risicoreserve.

Lokale isolatieaanpak
De middelen voor de Lokale Isolatieaanpak zetten we in om het lokale isolatie programma 2023-2026 ten uitvoer te brengen. Deze middelen zijn aanvullend nodig op de incidentele middelen die we vanuit de rijksoverheid ontvangen vanuit het Nationaal Isolatie Programma (NIP).
We gaan uit van een minimaal en een maximaal scenario aan benodigde middelen vanuit de algemene reserve.
Het minimale scenario gaat uit van totale financiële ontzorging van uitsluitend de doelgroep minima binnen het NIP. Daarvoor is een bijdrage uit de algemene reserve nodig van €252.000
Het maximale scenario is opgenomen in dit format. Hiermee kan de totale doelgroep binnen NIP uit de eerste tranche financieel worden ontzorgt. Voor deze variant is een bijdrage uit de algemene risicoreserve nodig van € 752.000.

Milieubeleid(geur, geluid, externe veiligheid)
De gemeente gaat voor geur, geluid en externe veiligheid beleid opstellen.

Instellen gevel- en verplaatsingssubsidie
Om ambities uit de centrumvisie te realiseren is in 2021 een tijdelijke subsidieregeling opgesteld. Met deze subsidies stimuleren we ondernemers en vastgoedeigenaren om de uitstraling van gevels in onze centra te verbeteren en om publieksgerichte centrumfuncties te verplaatsen naar 1 van onze 3 centra. De transformatie van onze centra naar toekomstgerichte compacte centra (centrumvisie Meierijstad) is in volle gang. De subsidieregeling zal naar verwachting steeds vaker gaan bijdragen aan de daadwerkelijke verplaatsing van publieksgerichte functies, terwijl de regeling in voorgaande jaren vooral gebruikt is voor gevelverbetering.
Daarnaast zetten we de komende jaren in op gevelverbetering via vergroening van gevels, wat leidt tot een prettiger verblijfsklimaat in onze centra. Hierop willen we de subsidieregeling aanpassen (voorstel volgt). Deze ontwikkeling haakt in zijn totaliteit ook aan bij aan de regiodeal Transformatie centra middelgrote steden’ (4e tranche).
Voorgesteld wordt om voor de jaren 2024 tot en met 2027 een bedrag van € 75.000 per jaar beschikbaar te stellen.
Dekking algemene risicoreserve.

Realisatie flexwoningen
Om de acute druk op de woningmarkt te verlichten zijn in de periode 2022 tot en met 2024  250 flexwoningen nodig. Met woningbouwverenigingen Area en Woonmeij zijn reeds prestatieafspraken gemaakt om hiervan tenminste zo’n 100 (sociale) flexwoningen te realiseren. Gemeentelijke advieskosten of ingrepen in bijvoorbeeld de hoofdnutstracés komen bij deze flexibele woningen (deels) voor rekening van de gemeente. We voorzien een beperkte bijdrage voor de gemeente bij ontwikkeling van flexwonen door andere partijen en kunnen hen desgewenst begeleiden bij subsidie-aanvragen. Het benodigde budget voor de jaren 2023 tot en met 2026 wordt geraamd op € 50.000 per jaar en wordt gedekt uit de algemene risicoreserve.

Modulaire woningbouw quickscans en inhuur
De druk op de woningmarkt is groot en ook de wachtlijsten voor een sociale huurwoning ne-men toe. Om op een snelle manier meer 'voordeuren' aan de woningmarkt toe te voegen is de gemeente Meierijstad, in samenwerking met de woningcorporaties, de uitdaging aan te gaan om 350 modulaire woningen te realiseren.  Voor deze opgave heeft een eerste locatiestudie plaatsgevonden.
Hiervoor is een budget nodig van € 900.000 voor het uitvoeren van onder andere quickscans ten behoeve van vergunningen, verdere onderzoeken, uitwerkingen en bestekken. De doorlooptijd is tot en met 2026.
Voorgesteld wordt om de middelen te dekken uit de algemene risicoreserve.

Opstellen omgevingsplan conform omgevingswet

Met de middelen wordt een adviesbureau ingeschakeld ter ondersteuning van de gemeente om te borgen dat Meierijstad in 2028 de omschakeling van het omgevingsplan van rechtswege naar het omgevingsplan conform de Omgevingswet heeft gemaakt. Een snelle overgang (in 5 jaar) draagt bij aan duidelijkheid, eenduidigheid en vindbaarheid van de regels ten aanzien van de fysieke leefomgeving voor organisatie en samenleving.
Er dient een bedrag van € 1.500.000 beschikbaar te worden gesteld voor inhuur van een adviesbureau tot en met 2028. Dekking algemene risicoreserve.

Eerste fase gegevenspakhuis
In het collegewerkprogramma is de ambitie aangegeven op het gebied van informatiegestuurd werken. Inmiddels hanteren we intern de term datagedreven.
Deze ambitie willen we gaan realiseren door op de ingezette koers te gaan versnellen. In een eerste fase is er voor de periode 2021-2023 budget beschikbaar gesteld en zijn er enkele databronnen gekoppeld aan datagedreven werken. Met deze versnelling willen we alle overige belangrijke databronnen gaan koppelen. Hierdoor zijn we in staat om op inhoud betere stuurinformatie te genereren zodat de dienstverlening verbeterd kan worden, besluiten beter onderbouwd kunnen worden en er inzicht komt in patronen om zo verbeteringen door te kunnen voeren.
De kosten zijn € 100.000 per jaar voor 2024 en 2025. Dekking via de algemene risicoreserve.

Implementatiekosten financieel systeem
Op dit moment wordt key2financien gebruikt als centraal softwaresysteem voor de boekhouding. De leverancier heeft aangekondigd per 1-1-2024 een geheel vernieuwd softwaresysteem te introduceren als vervanging van key2financien. Omdat dit een wezenlijke wijziging is van onze bestaande overeenkomst, de aard van de overeenkomst wijzigt (het nieuwe systeem staat in de cloud) en de totale kosten boven de Europese aanbestedingsgrens liggen, zullen we een aanbesteding moeten voeren voor de verwerving van een nieuw boekhoudkundig systeem.
Hierbij is niet uitgesloten dat we van onze huidige leverancier hun nieuw softwaresysteem afnemen.
Om een nieuw softwaresysteem te implementeren zijn er eenmalige kosten voor inrichting, migratie en opleiding.
De exploitatielasten zullen -voor zover kan worden voorzien- niet substantieel afwijken van de huidige jaarlijkse lasten.
Dekking: algemene risicoreserve.

Informatiegestuurde exploitatie vastgoed

Voor het optimaal inzetten van ons maatschappelijk vastgoed door middel van informatiegestuurde exploitatie van de portefeuille en voor de doorgroei van operationeel naar strategisch vastgoedbeheerder stellen we voor de komende 2 jaren € 250.000 aan inhuurbudget beschikbaar te stellen (€ 125.000 voor 2023 en € 125.000 voor 2024). De inhuur wordt ingezet voor zowel onderzoek en advisering als voor ondersteuning en uitvoering. De lasten worden onttrokken uit de algemene risicoreserve.

Inlopen digitale archiefachterstanden
Het wegwerken van de achterstanden op het gebied van archiefbeheer in de diverse vakapplicaties.

Onderzoek oplossingen vastgoedapplicatie
De leverancier van onze primaire vastgoedbeheerapplicatie heeft aangekondigd dat de applicatie waarschijnlijk naar een nieuwe richting wordt doorontwikkeld. Hierdoor kan het zijn dat deze niet meer aansluit op onze behoefte om door te groeien naar een informatie-gestuurde exploitatie van ons vastgoed. Met deze middelen gaan we onderzoeken welke oplossingen aansluiten aan onze (toekomstige) behoeften en kunnen we overgaan tot daadwerkelijke implementatie van een nieuwe applicatie.

Inzet robotisering (RPA)
Een investering in Robotic Process Automation (RPA) is noodzakelijk vanwege de personeelsschaarste, waarbij taken geautomatiseerd kunnen worden om de efficiëntie te verhogen en de werkdruk te verlichten. Met de steeds meer toenemende personeelsschaarste stelt RPA onze gemeente in staat om repetitieve taken te automatiseren, waardoor het beschikbare personeel zich kan richten op complexere taken en meer waarde kan toevoegen aan de dienstverlening.
De kosten zijn € 200.000 per jaar voor 2024 en 2025. Dekking via de algemene risicoreserve.

Incidentele personeelskosten
Het is noodzakelijk om incidenteel de formatie uit te breiden met 26 fte. De incidentele formatie is met name noodzakelijk om nieuwe wetgeving (zoals onder meer de omgevingswet) in te kunnen voeren of tijd te investeren in verbetering van werkprocessen die tijd gaan opleveren.
Verder wordt in 2024 en 2025 een “Regeling Vervroegde Uittreding” ingevoerd voor medewerkers die binnen maximaal 2 jaar de AOW-leeftijd bereiken en voldoen aan de hiervoor vastgestelde criteria met betrekking tot diensttijd.
Om de incidentele personeelslasten te dekken stellen we voor de algemene risicoreserve in te zetten. Voor 2024 betekent dit een onttrekking van € 2.776.000. Voor de volgende jaren is dit € 2.877.000 (2025), € 2.091.000 (2026) en € 607.000 (2027).

Deze pagina is gebouwd op 09/25/2023 10:52:31 met de export van 09/25/2023 10:38:11