Omgevingsdienst Brabant-Noord
Omgevingsdienst Brabant-Noord
Algemene informatie
Programma:
7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
C.H.C. (Kees) van Rooij
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur en tevens voorzitter van Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur door burgemeester van Rooij.
Openbaar belang
De omgevingsdienst voert ten behoeve van de deelnemende gemeenten en provincie taken uit op het gebied van Omgevingsrecht en levert als verlengstuk van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan een schone, leefbare en veilige werk- en leefomgeving van de regio Brabant-Noord. De werkwijze van de omgevingsdienst is gericht op het zoveel mogelijk beperken van de uitvoeringskosten voor overheid en samenleving en het verder optimaliseren van vergunningverlening en toezicht en handhaving.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De belangrijkste risico's
Iedere organisatie loopt natuurlijk risico’s. De ODBN streeft ernaar om risico’s zoveel mogelijk te ondervangen door het treffen van beheersmaatregelen, de benodigde verzekeringen af te sluiten en/of buffers te vormen voor niet
voorzienbare financiële tegenvallers. De meest in het oog springende ontwikkelingen die tegelijkertijd ook nog tamelijk onzeker zijn:
➜ De invoering van de Omgevingswet
➜Ontbreken cao 2024
Over 2024 zijn nog geen afspraken gemaakt rondom de cao. Conform bestaand beleid hebben we de begroting 2024 daarom de loongevoelige uitgaven geïndexeerd met de indexering die het CPB presenteert. Het risico bestaat dat deze indexering van 3,3% onvoldoende zal zijn om het effect van de cao op te vangen.
De kadernota ODBN 2024 gaat in op de voorziene tariefstijging.
Het uurtarief 2024 wordt conform de indexatie uit de Macro Economische Verkenningen (MEV) verhoogd. Dat leidt tot een uurtarief van € 111,40.
De financiële gevolgen van de kadernota 2024 ODBN worden verwerkt in de begroting 2024 van de gemeente Meierijstad.Kanttekening: nieuwe fases in de CAO-onderhandelingen leiden ook tot andere uitkomsten en bandbreedtes. Daar waar we als gemeente Meierijstad aan de “knoppen kunnen draaien” om de kostenverhogingen te beperken zal hiervan gebruik worden gemaakt.
➜ De ontwikkelingen in de veehouderij
De veehouderijsector en het veehouderijbeleid en jurisprudentie zijn volop in beweging. De samenhang met deze ontwikkelingen en de ontwikkelingen rondom stikstof en natuurbescherming is groot. Vanuit onze opgave Transitie Veehouderij herijken we regelmatig alle nieuwe ontwikkelingen. Dat maakt dat de duiding en daarmee het effect van de ontwikkelingen in de veehouderij op de ODBN aan verandering onderhevig is.Verdwenen en verminderde risico’s
Ten opzichte van het risicoprofiel zoals dit gepresenteerd is bij de begroting 2023 van de ODBN zijn er geen risico’s die van omvang/kans verminderd zijn of die geheel van de lijst verdwenen zijn.Financieel belang
Jaarrekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Bijdrage van gemeente
2.718.653
2.896.723
3.551.847
Eigen vermogen per 1-1
10.127.000
8.010.000
7.936.000
Eigen vermogen per 31-12
9.040.000
7.936.000
7.862.000
Vreemd vermogen per 1-1
5.333.000
5.317.000
5.279.000
Vreemd vermogen per 31-12
5.352.000
5.279.000
5.241.000
Resultaat
0
106.200
35.000
Stadsgewest 's-Hertogenbosch (alleen stortplaats)
Stadsgewest 's-Hertogenbosch (alleen stortplaats)
Algemene informatie
Programma:
7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Bestuurlijk vervanger:
J.T. (Jan) van Burgsteden
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door wethouder J. Goijaarts.
Openbaar belang
Het Stadsgewest is niet meer echt actief en wordt alleen nog in stand gehouden voor afwikkeling van de voormalige Vuilstortplaats De Vlagheide in Schijndel.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De belangrijkste risico's
- Doelvermogen nazorgfonds:
Na de definitieve sluiting van de stortplaats wordt de (eeuwigdurende nazorgverplichting ten aanzien van de) stortplaats overgedragen aan de Provincie. Bij overdracht moet een vermogen zijn overgedragen waaruit de provincie de kosten van nazorg eeuwigdurend kan bekostigen.
De hoogte van de eindwaarde van het doelvermogen wordt in hoge mate bepaald door de te hanteren rekenrente. Thans is die op 5,06 % bepaald. In de laatste voorstellen van de provincie wordt voorgesteld die rekenrente naar 3,65 % te verlagen hetgeen een incidentele, maar aanzienlijke, hogere bijdrage van de gemeente Meierijstad tot gevolg heeft van ca. € 3 mln.Financieel belang
Vanaf 2021 is de bijdrage van Meierijstad in de beheerskosten van het Stadsgewest structureel in de begroting opgenomen aan de hand van een vast bedrag per inwoner.Voor 2024 en volgende jaren zijn in de ontwerpbegroting van het Stadsgewest de volgende bedragen opgenomen: € 1,11 voor 2024 en 2025 en € 1,08 voor 2026 t/m 2028.
Jaarrekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Bijdrage van gemeente
105.280
82.900
83.116
Eigen vermogen per 1-1
- 1.885.000
-1.733.000
-1.773.000
Eigen vermogen per 31-12
nog niet bekend
-1.733.000
-1.733.000
Vreemd vermogen per 1-1
2.685.000
2.500.000
2.500.000
Vreemd vermogen per 31-12
nog niet bekend
2.500.000
2.500.000
Resultaat
nog niet bekend
0
0
Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant
Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant
Algemene informatie
Programma:
7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Dagelijks en Algemeen Bestuur door wethouder Compagne.
Openbaar belang
De GGD geeft uitvoering aan de wet Publieke Gezondheid. De GGD doet dit in opdracht van de binnen de regio Oost-Brabant vallende (per 2023) 19 gemeenten. Het doel van de GGD is: Mensen gezonde kansen bieden om alles uit hun leven te halen. Het beleid van de GGD richt zich op de publieke en preventieve gezondheid; de taken die de overheid op zich neemt om de gezondheid van iedereen te bewaken, beschermen en bevorderen, zonder dat mensen daar altijd om vragen. Daarbij heeft de GGD extra aandacht voor mensen die meer hulp nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze kwetsbaar zijn of zorg mijden. Samenwerking staat daarbij centraal. De GGD wil haar kennis actief verbinden aan partijen in het sociaal- en veiligheidsdomein en het openbaar bestuur. De financiële voordelen, kwaliteit zorg/dienstverlening en het brede pakket aan diensten zijn argumenten voor gemeenten om deel te nemen aan deze gemeenschappelijke regeling.
Taken GGD:
- Jeugdgezondheid(szorg)
- Gezondheidsbescherming
- Gezondheidsbevordering en leefstijl
- Monitoren, signaleren en advies
- Toezicht houden
- Publieke gezondheid bij rampen en crises
- Openbare geestelijke gezondheidszorgBijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De belangrijkste risico's
- Niet in te vullen vacatures. Het is soms moeilijk om vacatures in te vullen voor vitale functies, wat kan leiden tot achterstanden in het primaire proces. De GGD zet hierop acties in, maar het lukt misschien niet altijd om deze vacatures tijdig in te vullen;
- Informatiebeveiliging onvoldoende. De GGD is steeds afhankelijker van de IT-infrastructuur, maar investeert om de gegevensbescherming en informatiebeveiliging structureel te verbeteren en vraagt in 2024 het NEN 7510 certificaat aan.Financieel belang
Jaarrekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Bijdrage van gemeente
2.890.284
3.070.952
3.564.978
Eigen vermogen per 1-1
7.749.000
6.846.000
5.316.000
Eigen vermogen per 31-12
7.376.000
6.040.000
4.816.000
Vreemd vermogen per 1-1
23.834.000
12.000.000
15.407.000
Vreemd vermogen per 31-12
20.068.000
12.000.000
15.406.000
Resultaat
49.000
0
0
Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord
Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord
Algemene informatie
Programma:
7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
J.T. (Jan) van Burgsteden
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur (Dagelijks Bestuur tot 2023) door wethouder Compagne.
Openbaar belang
Het openbaar lichaam heeft ten doel het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg. Bij de RAV staat de patiënt centraal. Kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid staan hoog in het vaandel.
De GR RAV Brabant Midden-West-Noord heeft tot taak:
· Het instellen en in stand houden van een Regionale Ambulancevoorziening;
· Het in stand houden van een meldkamer ambulancezorg;
· Het vaststellen en (doen) uitvoeren van het Regionaal Ambulance Plan;
· Het (doen) leveren van een bijdrage aan de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen;
· Rampen ten behoeve van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant en de Hulpverleningsdienst Brabant-Noord.De doelstelling van de RAV Brabant Midden-West-Noord is het leveren van kwalitatief hoogwaardige ambulancezorg, die tijdig ter plaatse is en binnen de budgettaire kaders wordt gerealiseerd. Dit betekent dat de RAV de patiënt naar de zorg brengt, óf de zorg naar de patiënt.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De belangrijkste risico's
- De RAV draagt graag bij om samen met haar partners in de acute zorgketen te onderzoeken hoe de bereikbaarheid, betaalbaarheid en kwaliteit van de acute zorg in de toekomst voor iedereen behouden blijft. Dit is een grote maatschappelijke uitdaging, die alleen in samenwerking met alle betrokkenen het hoofd geboden kan worden.
- Landelijk is door zorgverzekeraars afgesproken dat de laatste 2,5% van het initieel toegekende budget voor spreiding en beschikbaarheid (maximaal ca. € 1.100.000) afhankelijk wordt gesteld van vooraf overeengekomen prestaties. Het te realiseren percentage A1-overschrijdingen is landelijk de belangrijkste prestatie-indicator met 1,25% van de maximale korting van 2,5%. Voor de overige 1,25% worden per budgetjaar lokaal afspraken gemaakt. De kans dat de RAV deze lokaal overeengekomen prestatieafspraken niet behaalt, is erg klein.
- De afhankelijkheid van ICT kan de continuïteit van de bedrijfsvoering in gevaar brengen. Door het steeds opener karakter van de ICT stijgt het risico van het gebruik van privacygevoelige informatie. Technisch heeft RAV al veel geregeld, want sinds 2018 is RAV voor de NEN 7510 norm gecertificeerd. Ook is het informatiebeveiligingsmanagementsysteem (ISMS) van het HSC ingericht en gecertificeerdDe conclusie van de RAV is dat gezien de genoemde risico’s het weerstandsvermogen voldoende is om de risico’s op te vangen.
Financieel belang
De begroting is sluitend. Er is geen gemeentelijke bijdrage in opgenomen.
Jaarrekening 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Bijdrage van gemeente
0
0
0
Eigen vermogen per 1-1
14.180.000
14.260.000
14.369.000
Eigen vermogen per 31-12
14.293.000
14.260.000
14.369.000
Vreemd vermogen per 1-1
32.686.000
31.336.000
28.702.000
Vreemd vermogen per 31-12
29.564.000
36.566.000
33.917.000
Resultaat
221.000
0
0