Programma's

Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid

In de volgende tabel staan de totale lasten en baten van dit begrotingsprogramma. De totale lasten verminderen we met de totale baten en komen zo tot het geraamd saldo van baten en lasten. Dit saldo verminderen we met het bedrag aan toevoeging  reserves en vermeerderen we met het bedrag wat we onttrekken aan reserves. Zo komen we tot het geraamd resultaat van dit begrotingsprogramma.

7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
(bedragen x € 1.000)

Jaar rekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Lasten

-9.656

-17.864

-16.238

-15.221

-14.993

-14.912

Baten

382

5.688

1.886

1.899

1.749

1.749

Onttrekking aan reserves

445

2.548

2.125

1.093

1.083

1.008

Geraamd resultaat

-8.829

-9.627

-12.227

-12.230

-12.161

-12.154

Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer onder "Wat kost het?".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.

(Bedragen x € 1.000)

2024

2025

2026

2027

Primitieve begroting

-9.530

-9.531

-9.535

-9.535

Raadsbesluiten september 2022 tot en met juli 2023

0

0

50

50

1e bestuursrapportage 2023

18

18

18

18

2e bestuursrapportage 2023

0

0

0

0

Bestaand beleid

-1.148

-1.148

-1.148

-1.148

Nieuw beleid

0

0

0

0

Kapitaallasten

1

1

7

13

Overige technische aanpassingen

-196

-198

-181

-181

Wijzigingen (< 50.000)

0

0

0

0

Personeel

-1.372

-1.372

-1.372

-1.372

Totaal ontwikkelingen

-2.715

-2.717

-2.694

-2.688

Geraamd resultaat programmabegroting 2024

-12.227

-12.230

-12.161

-12.154

(Bedragen x € 1.000)

2024

2025

2026

2027

Bestaand beleid

-1.148

-1.148

-1.148

-1.148

In 2024 gaat de GGD werken met een geactualiseerd basispakket; een pakket dat aansluit bij de huidige behoeften, met diensten die voor alle gemeenten in de regio gelijk zijn, ongeacht waar iemand woont. Het pakket bestaat uit de verplichte diensten uit de Wet publieke gezondheid en/of de Gemeenschappelijke regeling GGD en diensten die zijn gekozen door het Algemeen Bestuur van de GGD.
De begroting 2024 van de GGD laat een stijging van de kosten voor onze gemeente zien van in totaal € 493.024. Deze extra kosten worden tot een totaalbedrag van € 391.558 gedekt uit de stelpost prijzen (indexering), uit de stelpost algemene uitkering (wettelijke GGD-taken) en uit het budget voor jeugd- en jongerenwerk (overheveling van plustaken naar het basispakket). Een bedrag van € 101.466 is niet gedekt en is het gevolg van de actualisering van het basispakket door de GGD.

In de begroting 2024 van de gemeente Meierijstad is op basis van de kadernota 2024 van ODBN een budget opgenomen van € 3.216.515.
Op basis van de begroting 2024 van ODBN is een structureel budget nodig van € 3.551.847. Dit betekent een structurele toename van € 335.332 ten opzichte van de verwerking van de kadernota 2024. Een deel van dit bedrag (€ 47.586) wordt veroorzaakt door de stijging van het uurtarief. Dit deel wordt gedekt uit de stelpost t.b.v. prijzen welke is opgenomen onder de algemene dekkingsmiddelen. Het ander deel (€ 287.746) wordt veroorzaakt door een toename van het aantal uren (in totaal 2.583 uur) in het concept-werkprogramma 2024 van ODBN.

De Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) heeft de kadernota 2024 aangeboden aan de gemeenteraden en Staten van de deelnemende gemeenten en provincie.
Deze nota geeft inzicht in de ontwikkelingen binnen de gemeenschappelijke regeling ODBN.
Het uurtarief 2024 wordt conform de indexatie uit de Macro Economische Verkenningen (MEV) verhoogd. Dat leidt tot een uurtarief van € 111,40.
De kadernota 2024 is gebaseerd op de ureninzet volgens het werkprogramma 2023. Dit werkprogramma is ten opzichte van het werkprogramma 2022 gestegen van 27.091 uur naar 27.805 uur. Een toename van 714 uur. Dit op basis van ervaringscijfers uit 2021 en 2022.
De vertaling van de kadernota 2024 geeft een extra bedrag van € 319.792.
Een deel van dit bedrag heeft betrekking op urenuitbreiding. Voor de gemeente Meierijstad betekent dit een extra bedrag van € 79.540. Hiervoor is geen dekking aanwezig en zal als extra last verwerkt moeten worden bij de begroting 2024 van de gemeente Meierijstad.
De overige toename van € 240.252 (€ 319.792 -/- € 79.540) is ontstaan vanwege loon- en prijsontwikkelingen. Deze toename kan gedekt worden uit de stelpost prijzen. Deze dekking is opgenomen onder de algemene dekkingsmiddelen.

Op initiatief van de VNG is een richtlijn opgesteld om de Uitvoeringsmiddelen voor klimaat en energie (Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid) aan te merken als structurele inkomsten, vooruitlopend op wetgeving vanaf 2026.
Daarmee wordt het voor gemeenten mogelijk gemaakt om voor de structurele uitvoeringslasten ook structurele inkomsten/dekking op te nemen in de (meerjaren)begroting 2024.
Gemeenten mogen het basisbedrag wat zij in 2023 ontvangen voor de klimaat- en energiegelden opnemen als structurele baat in de begroting 2024 voor de jaren 2024 tot en met 2027. We gaan er daarbij wel vanuit dat gemeenten een gelijk bedrag aan extra lasten opnemen voor de klimaat- en energietaken. Gaat om een bedrag van 1,373 miljoen Euro.

Nieuw beleid

0

0

0

0

•   Verbetering van factoren in de leefomgeving met een positieve invloed op de luchtkwaliteit (7.1 TIMM 2023-2026)
•   Een fundament voor een klimaatbestendige leefomgeving (met aandacht voor vermindering van hittestress) en de energietransitie, waaronder duurzame opwek met zon en wind met een nadrukkelijke rol voor de gemeente, onder meer ten aanzien van het betrekken en informeren van inwoners (7.5)
•   Minimaal behoud en waar mogelijk versterking van de biodiversiteit in de leefomgeving (7.6)
•   Versnelling van energiebesparing en versnellen van ‘zon op dak’ (7.7)
•   Naleving afspraken uit de Regionale Energie Strategie (RES) en uitvoering van de eerste tranche zonneparkenbeleid (7.8)
•   Eén wijkuitvoeringsplan voor de warmtetransitie (aardgasvrij) met een focus op de uitvoering en het gesprek met bewoners en eigenaren (7.9)
•   Innovatieve duurzaamheidskansen benutten we in samenwerking met onderwijs en bedrijfsleven zoals het mogelijk maken van minimaal 1 waterstoftankstation in onze gemeente (7.10)
•   Circulariteit is het nieuwe normaal in het denken en handelen bij bedrijven, inwoners en verenigingsleven (7.11).
Voor de periode 2024 tot en met 2027 worden incidenteel extra middelen gevraagd. Dekking hiervoor komt uit de algemene reserve.

De middelen voor de Lokale Isolatieaanpak zetten we in om het lokale isolatie programma 2023-2026 ten uitvoer te brengen. Deze middelen zijn aanvullend nodig op de incidentele middelen die we vanuit de rijksoverheid ontvangen vanuit het Nationaal Isolatie Programma (NIP).
We gaan uit van een minimaal en een maximaal scenario aan benodigde middelen vanuit de algemene reserve.
•   Het minimale scenario gaat uit van totale financiële ontzorging van uitsluitend de doelgroep minima binnen het NIP. Daarvoor is een bijdrage uit de algemene reserve nodig van €252.000
•   Het maximale scenario is opgenomen in dit format. Hiermee kan de totale doelgroep binnen NIP uit de eerste tranche financieel worden ontzorgt. Voor deze variant is een bijdrage uit de algemene reserve nodig van € 752.000.
Let op: dit schept precedent voor de vervolgtranches die nog komen, t/m 2030.

Lasten & baten

x € 1.000

16.238

5,8 %

4.011

1,4 %

Deze pagina is gebouwd op 09/25/2023 10:52:31 met de export van 09/25/2023 10:38:11