Programma's

Financiële informatie programmaplan

In de volgende tabel staan de totale lasten en baten van dit begrotingsprogramma. De totale lasten verminderen we met de totale baten en komen zo tot het geraamd saldo van baten en lasten. Dit saldo verminderen we met het bedrag aan toevoeging  reserves en vermeerderen we met het bedrag wat we onttrekken aan reserves. Zo komen we tot het geraamd resultaat van dit begrotingsprogramma.

9 Financiële informatie programmaplan
(bedragen x € 1.000)

Jaar rekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Lasten

-4.881

-5.076

-5.545

-10.443

-14.996

-18.263

Baten

176.291

175.494

184.629

191.833

184.696

187.972

Toevoeging aan reserves

-23.752

0

0

0

0

0

Onttrekking aan reserves

0

127

0

0

0

0

Geraamd resultaat

147.657

170.546

179.084

181.390

169.700

169.709

Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer onder "Wat kost het?".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.

(Bedragen x € 1.000)

2024

2025

2026

2027

Primitieve begroting

166.117

169.659

156.412

157.040

Raadsbesluiten september 2022 tot en met juli 2023

125

124

123

122

1e bestuursrapportage 2023

5.898

5.324

8.606

4.768

2e bestuursrapportage 2023

52

52

52

52

Bestaand beleid

1.176

1.165

1.154

1.145

Nieuw beleid

0

0

0

0

Gemeentefonds

1.516

657

-1.036

2.418

Investeringen 2024

-14

-91

-89

-89

Kapitaallasten

-68

118

108

-132

Loon- & Prijsindexatie

699

699

699

699

Overige technische aanpassingen

3.662

3.761

3.771

3.863

Wijzigingen (< 50.000)

13

13

13

13

MIP 2025-2027

0

0

-23

-100

Personeel

-91

-91

-90

-90

Totaal ontwikkelingen

6.893

6.232

4.507

7.728

Geraamd resultaat programmabegroting 2024

179.084

181.390

169.700

169.709

(Bedragen x € 1.000)

2024

2025

2026

2027

Bestaand beleid

1.176

1.165

1.154

1.145

Om meerjarig de OZB opbrengsten (voor woningen en niet-woningen) te verwerken hebben we de inkomsten verhoogd met de indexeringen zoals deze in de uitgangspunten zijn opgenomen. Daarnaast zijn ook de areaaluitbreidingen meerjarig aangepast op toekomstige verwachtingen.
Anderzijds betekenen de areaaluitbreidingen een negatief effect op de algemene uitkering (negatieve inkomensmaatstaf wordt hoger).

In 2024 gaat de GGD werken met een geactualiseerd basispakket; een pakket dat aansluit bij de huidige behoeften, met diensten die voor alle gemeenten in de regio gelijk zijn, ongeacht waar iemand woont. Het pakket bestaat uit de verplichte diensten uit de Wet publieke gezondheid en/of de Gemeenschappelijke regeling GGD en diensten die zijn gekozen door het Algemeen Bestuur van de GGD.
De begroting 2024 van de GGD laat een stijging van de kosten voor onze gemeente zien van in totaal € 493.024. Deze extra kosten worden tot een totaalbedrag van € 391.558 gedekt uit de stelpost prijzen (indexering), uit de stelpost algemene uitkering (wettelijke GGD-taken) en uit het budget voor jeugd- en jongerenwerk (overheveling van plustaken naar het basispakket). Een bedrag van € 101.466 is niet gedekt en is het gevolg van de actualisering van het basispakket door de GGD.

In de begroting 2024 van de gemeente Meierijstad is op basis van de kadernota 2024 van ODBN een budget opgenomen van € 3.216.515.
Op basis van de begroting 2024 van ODBN is een structureel budget nodig van € 3.551.847. Dit betekent een structurele toename van € 335.332 ten opzichte van de verwerking van de kadernota 2024. Een deel van dit bedrag (€ 47.586) wordt veroorzaakt door de stijging van het uurtarief. Dit deel wordt gedekt uit de stelpost t.b.v. prijzen welke is opgenomen onder de algemene dekkingsmiddelen. Het ander deel (€ 287.746) wordt veroorzaakt door een toename van het aantal uren (in totaal 2.583 uur) in het concept-werkprogramma 2024 van ODBN.

De Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) heeft de kadernota 2024 aangeboden aan de gemeenteraden en Staten van de deelnemende gemeenten en provincie.
Deze nota geeft inzicht in de ontwikkelingen binnen de gemeenschappelijke regeling ODBN.
Het uurtarief 2024 wordt conform de indexatie uit de Macro Economische Verkenningen (MEV) verhoogd. Dat leidt tot een uurtarief van € 111,40.
De kadernota 2024 is gebaseerd op de ureninzet volgens het werkprogramma 2023. Dit werkprogramma is ten opzichte van het werkprogramma 2022 gestegen van 27.091 uur naar 27.805 uur. Een toename van 714 uur. Dit op basis van ervaringscijfers uit 2021 en 2022.
De vertaling van de kadernota 2024 geeft een extra bedrag van € 319.792.
Een deel van dit bedrag heeft betrekking op urenuitbreiding. Voor de gemeente Meierijstad betekent dit een extra bedrag van € 79.540. Hiervoor is geen dekking aanwezig en zal als extra last verwerkt moeten worden bij de begroting 2024 van de gemeente Meierijstad.
De overige toename van € 240.252 (€ 319.792 -/- € 79.540) is ontstaan vanwege loon- en prijsontwikkelingen. Deze toename kan gedekt worden uit de stelpost prijzen. Deze dekking is opgenomen onder de algemene dekkingsmiddelen.

De Kadernota VRBN 2024 bevat zowel nieuw beleid / nieuwe ontwikkelingen als een loon- en prijsindexering die gevolgen hebben voor de gemeentelijke bijdrage van 2024. De loon- en prijsindexatie is 3,8%. Het nieuw beleid heeft met name betrekking op informatievoorziening, toekomstbestendige brandweer en crisisbeheersing.
Voor onze gemeente komt de totale bijdrage voor 2024 daarmee uit op € 5.747.529. Ten opzichte van 2023 is dit een verhoging van de bijdrage van € 498.033, als gevolg van de indexering van bestaand beleid, hoger inwoneraantal (+ 966) en nieuw beleid. In de begroting van Meierijstad is een stelpost prijsstijgingen opgenomen. Een gedeelte (€ 197.322) van de verhoging van de bijdrage wordt uit deze stelpost gedekt.

Om als gemeente een starterslening aan te kunnen bieden is een reservering/revolverend fonds nodig, waarmee de startersleningen gefinancierd kunnen worden en waar tevens een deel van de risicodekking uit bekostigt kan worden. Dit zal verlopen via nauwe samenwerking en een rekening bij het stimuleringsfonds volkshuisvesting Nederland (SVn). In 2024 wordt dit verder uitgewerkt, waarbij concreter wordt hoeveel geld er nodig is en voor welke termijn. Dit is o.a. afhankelijk van het aantal te verstrekken leningen en de terugverdientijd, het fonds zal een revolverend karakter hebben doordat het hier leningen betreft.
Het betreft een éénmalige investering/verstrekking, waarbij we uitgaan van een bedrag van € 2 miljoen, die geen financiële consequenties heeft. De verstrekte lening wordt in de loop van de jaren terug ontvangen.
Jaarlijks worden er beheervergoedingen aan SVN betaald en wordt er rente ontvangen over de verstrekte startersleningen. De inschatting is dat dit (min of meer) budgettair neutraal verloopt.

Nieuw beleid

0

0

0

0

In 2021 zijn voor een tweetal investeringen aan de N279 kapitaallasten geraamd. Het betreft:
- Verbindingsweg N279 Keldonk- bedrijventerreinen Doornhoek-Dubbelen-Foodpark
- N279 Veghel-Asten opgave Meierijstad
De kapitaallasten van deze twee investeringen worden (voorlopig) afgeraamd totdat er besluitvorming is over de betreffende kredieten. Ook de storting in de voorziening onderhoud wegen is toen verhoogd met € 75.000. Deze wordt teruggedraaid.

Deze pagina is gebouwd op 09/25/2023 10:52:31 met de export van 09/25/2023 10:38:11