In de volgende tabel staan de totale lasten en baten van dit begrotingsprogramma. De totale lasten verminderen we met de totale baten en komen zo tot het geraamd saldo van baten en lasten. Dit saldo verminderen we met het bedrag aan toevoeging reserves en vermeerderen we met het bedrag wat we onttrekken aan reserves. Zo komen we tot het geraamd resultaat van dit begrotingsprogramma.
9 Financiële informatie programmaplan | Jaar rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -22.968 | -25.749 | -29.672 | -28.838 | -28.470 | -27.223 |
Baten | 1.149 | 901 | 1.082 | 1.082 | 1.082 | 1.082 |
Saldo van baten en lasten | -21.819 | -24.848 | -28.590 | -27.756 | -27.388 | -26.141 |
Onttrekking aan reserves | 0 | 1.337 | 2.764 | 1.939 | 1.395 | 200 |
Mutaties in de reserves | 0 | 1.337 | 2.764 | 1.939 | 1.395 | 200 |
Geraamd resultaat | -21.819 | -23.511 | -25.826 | -25.818 | -25.993 | -25.941 |
Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer onder "Wat kost het?".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.
(Bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | -23.735 | -23.521 | -23.319 | -23.216 | |
Raadsbesluiten september 2022 tot en met juli 2023 | 480 | 255 | 55 | 55 | |
1e bestuursrapportage 2023 | -55 | -56 | -57 | -57 | |
2e bestuursrapportage 2023 | -50 | -50 | -50 | -50 | |
Geraamd resultaat (startsituatie) | -23.360 | -23.371 | -23.371 | -23.268 | |
Bestaand beleid | -72 | -72 | -72 | -72 | |
Nieuw beleid | -566 | -566 | -566 | -566 | |
Investeringen 2024 | -110 | -118 | -118 | -118 | |
Kapitaallasten | 8 | -9 | -29 | -80 | |
Loon- & Prijsindexatie | -130 | -130 | -130 | -130 | |
Overige technische aanpassingen | -994 | -950 | -1.106 | -1.106 | |
Wijzigingen (< 50.000) | -15 | -15 | -15 | -15 | |
Personeel | -586 | -586 | -586 | -586 | |
Totaal ontwikkelingen | -2.466 | -2.446 | -2.622 | -2.673 | |
Geraamd resultaat programmabegroting 2024 | -25.826 | -25.818 | -25.993 | -25.941 |
(Bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Bestaand beleid | -72 | -72 | -72 | -72 |
CAO-akkoord 2023 - Bovenwettelijke sociale zekerheid | -72 | -72 | -72 | -72 |
De VNG en de vakbonden hebben 21 februari 2023 een principeakkoord over de CAO Gemeenten 2023 bereikt. Vanaf 2024 wordt de rechtspositie van langdurig zieke medewerkers
aangepast aan de in Nederland in het algemeen geldende regels hiervoor. Dit betekent dat de loondoorbetaling bij ziekte gaat veranderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikte medewerkers na 2 jaar arbeidsongeschiktheid kunnen worden ontslagen. Dit was tot nu toe pas na 3 jaar mogelijk. Vanaf 2024 wordt een bijdrage aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering verstrekt van € 10,00 bruto per maand per medewerker. Voor gemeente Meierijstad betekend dit een structurele extra last van € 72.000 per jaar vanaf 2024.
CAO-akkoord 2023 - Regeling vervroegd uittreden | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
De VNG en de vakbonden hebben 21 februari 2023 een principeakkoord over de CAO Gemeenten 2023 bereikt. In 2024 en 2025 wordt een Regeling vervroegde uittreding ingevoerd voor
medewerkers die binnen maximaal 2 jaar de AOW-leeftijd bereiken en voldoen aan de hiervoor vastgestelde criteria met betrekking tot diensttijd. De extra kosten zijn in deze wijziging meegenomen. De kosten zijn voor de volgende jaren:
2024 - € 250.908
2025 - € 367.258
2026 - € 324.091
2027 - € 199.837
2028 - € 31.384
Implementatie (vervanging) applicatie Vastgoedbeheer | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
De leverancier van onze primaire vastgoedbeheerapplicatie heeft aangekondigd dat de applicatie waarschijnlijk naar een nieuwe richting wordt doorontwikkeld. Hierdoor kan het zijn dat deze niet meer aansluit op onze behoefte om door te groeien naar een informatiegestuurde exploitatie van ons vastgoed. Met deze middelen (€ 275.000) gaan we onderzoeken welke oplossingen aansluiten aan onze (toekomstige) behoeften en kunnen we overgaan tot daadwerkelijke implementatie van een nieuwe applicatie.
Vervangen en verbreden financieel systeem | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Voor de vervanging van het financieel systeem is in 2023 en 2024 €150.000 beschikbaar. Dit budget is nodig om de aanbesteding te doorlopen en om de implementatiekosten van de leverancier te financieren.
Tijdens het bepalen van de scope van de aanbesteding is door de stuurgroep bepaald dat het te verwerven systeem niet één op één het huidige systeem voor de financiële administratie moet vervangen, maar dat we dit moment benutten om een meer integraal financieel beheerssysteem aan te schaffen (functionaliteiten voor inkoop en projectbeheersing).
Uit de marktconsultatie is gebleken dat de eenmalige implementatiekosten extreem veel hoger zijn dan verwacht en dat de huidige exploitatielasten voor het onderhoud wel voldoende aanwezig zijn.
Nieuw beleid | -566 | -566 | -566 | -566 |
---|---|---|---|---|
Aanschaf en implementatie digitale balie | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het aanbieden van een digitale balie (landelijk initiatief), met alle functies die een fysieke balie ook heeft, sluit aan bij de behoefte en ontwikkelingen in deze tijd en zorgt voor bijzonder persoonlijk digitaal contact op een veilige manier. Een digitale balie omvat eigenlijk alles wat ook aan een fysieke balie gebeurt. Belangrijk hierbij is dat we digitalisering zien als hulpmiddel en niet als doel op zich. We blijven dienstverlening aanbieden via twee sporen, persoonlijk waar gewenst en digitaal waar mogelijk. Waarbij we oog houden voor mensen voor wie het moeilijker is en hen daar in ondersteunen.
De kosten voor de aanschaf en implementatie van een digitale balie bedragen € 30.000 en worden gedekt uit de algemene reserve.
ICT kosten a.g.v. toegenomen formatie | -486 | -486 | -486 | -486 |
---|
Toename kosten ICT a.g.v. uitbreiding formatieplaatsen 81 FTE x 6.000 Euro
Inlopen digitale archiefachterstanden | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Het wegwerken van de achterstanden op het gebied van archiefbeheer in de diverse vakapplicaties.
Inzet van robotisering | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Een investering in Robotic Process Automation (RPA) is noodzakelijk vanwege de personeelsschaarste, waarbij taken geautomatiseerd kunnen worden om de efficiëntie te verhogen en de werkdruk te verlichten. Met de steeds meer toenemende personeelsschaarste stelt RPA onze gemeente in staat om repetitieve taken te automatiseren, waardoor het beschikbare personeel zich kan richten op complexere taken en meer waarde kan toevoegen aan de dienstverlening.
De kosten zijn € 200.000 per jaar voor 2024 en 2025. Dekking via de algemene reserve.
Koppeling databronnen t.b.v. datagedreven werken | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
In het collegewerkprogramma is de ambitie aangegeven op het gebied van informatiegestuurd werken. Inmiddels hanteren we intern de term datagedreven.
Deze ambitie willen we gaan realiseren door op de ingezette koers te gaan versnellen. In een eerste fase is er voor de periode 2021-2023 budget beschikbaar gesteld en zijn er enkele databronnen gekoppeld aan datagedreven werken. Met deze versnelling willen we alle overige belangrijke databronnen gaan koppelen. Hierdoor zijn we in staat om op inhoud betere stuurinformatie te genereren zodat de dienstverlening verbeterd kan worden, besluiten beter onderbouwd kunnen worden en er inzicht komt in patronen om zo verbeteringen door te kunnen voeren.
De kosten zijn € 100.000 per jaar voor 2024 en 2025. Dekking via de algemene reserve.
Ondersteuning en advisering cyber | -80 | -80 | -80 | -80 |
---|
Op het gebied van informatieveiligheid is het nodig om contractuele afspraken te maken met een specialistisch bureau dat ondersteuning garandeert bij een cyberincident. Deze afspraken willen we combineren met een doorlopende dienstverlening zodat dit bureau ons kan adviseren en ondersteunen bij actuele ontwikkelingen op het gebied van informatieveiligheid. Hiermee willen we ervoor zorgen dat we enerzijds een informatiebeveiliging hebben die op orde blijft, passende bewustwording bieden bij huidige dreigingen en anderzijds zorgen we er hiermee voor dat we een passende ondersteuning hebben in het geval van een cybercrisis.