Bij het actualiseren van het risicoprofiel bekijken we elk gesignaleerd risico. We beoordelen de kans dat het risico zich voor doet en wat het financieel gevolg dan zou zijn. Deze twee inschattingen vormen de basis voor de zogenaamde risicoscore. Hoe hoger de score, hoe groter het risico.
De methodiek die we volgen staat in de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing. Bij het vaststellen van deze nota is afgesproken dat we risico’s met een risicoscore van 15 of hoger opnemen in de planning en control documenten. Dit zijn de zogenaamde top risico's.
In de volgende tabel staan van deze actuele top risico's , de risicoscore, het financieel gevolg, het rekenpercentage (van de kans op voorkomen) . De berekende risicowaarde is financieel gevolg x rekenpercentage. In de kolom (beheers)maatregelen staat wat we doen om het risico zo klein mogelijk te houden.
Risico naam | (Beheers)maatregelen | Risico score | Financieel gevolg | Reken % | Risico waarde |
---|---|---|---|---|---|
Prijsstijgingen en gebrek aan capaciteit op de markt om investeringen / werkzaamheden uit te voeren | Als prijsstijgingen doorzetten, leidt dit tot een hogere prijsindexatie binnen de algemene uitkering. Met enige vertraging leiden hogere prijzen dus tot een hogere algemene uitkering. Verder hebben we de keuze om werken uit te stellen totdat prijzen dalen. Door realistisch plannen kunnen we uitgaven meer spreiden in de tijd. | 25 | 1.000 | 90 | 900 |
Onzekerheid financieel resultaat bij bouwgronden in exploitatie | Continue monitoren van ontwikkelingen zowel aan de kosten- als de opbrengstenkant. | 25 | 29.670 | 90 | 26.703 |
Budget Zorg in Natura Jeugdhulp | Sturing op het gebruik van jeugdhulp. Bij de uitvoering van de nieuwe inkoop vanaf 2022 vormt onze lokale toegang een sleutelrol in de daadwerkelijke kosten voor de jeugdhulp. Daarom is bij de implementatie nadrukkelijk aandacht besteed aan de instructie van de toegang. De inzet van de praktijkondersteuner huisarts jeugd-GGZ dient mede voor het terugdringen van GGZ-gebruik jeugdhulp. | 20 | 750 | 90 | 675 |
Overschrijding van de begroting | Scherp sturen op budgetten. | 20 | 750 | 90 | 675 |
Investering wijkuitvoeringsplan transitievisie warmte | Meierijstad besloot in april 2021 dat duidelijkheid vanuit de Rijksoverheid over het juridisch en financieel kader een voorwaarde is om tot uitvoering over te gaan. Via de VNG werken we samen met andere gemeenten aan de lobby richting Rijksoverheid, voor meer inzicht en ondersteuning bij deze taak. De Rijksoverheid werkt aan een financieel kader voor de warmtetransitie, binnen het Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie. Een eerste stap is het Nationaal Isolatieprogramma, waarin middelen beschikbaar komen voor het isoleren van woningen. Onderdeel van het nieuwe beleid voor duurzaam opwek van energie in Meierijstad is een lokaal investeringsplatform. Dat wordt verder uitgewerkt en biedt kansen om ook warmteoplossingen lokaal en gezamenlijk te financieren. | 20 | 5.000 | 75 | 3.750 |
Wijziging in rekenrente doelvermogen Stadsgewest | Ontwikkelingen op dit gebied volgen. | 20 | 3.000 | 75 | 2.250 |
Extra personeelskosten als gevolg van wachtgeldverplichtingen en ziekteverzuim | Vervanging van de zieke medewerkers vindt uitsluitend plaats als de dienstverlening onder hoge druk komt te staan. Er is een richtlijn opgesteld hoe om te gaan met medewerkers die disfunctioneren. | 20 | 750 | 90 | 675 |
Risico's grote projecten | Participatie omwonenden/bedrijven, strakke regievoering, opstellen planning met tussentijdse resultaten. | 15 | 5.421 | 50 | 2.710 |
Uit de pas lopen van investeringsbedragen onderwijshuisvesting | Jaarlijks worden de investeringsbedragen onderwijshuisvesting meerjarig bijgesteld aan de hand van de dan geldende nieuwbouwkosten configurator en bekende prijsindexeringen. | 15 | 300 | 90 | 270 |
Totaal top risico's | 46.641 | 38.608 |
Naast de hiervoor genoemde toprisico's (risicoscore vanaf 15) hebben de risico's met een risico score lager dan 15 een risicowaarde van € 4,8 miljoen. Het gaat hier onder meer om risico's als het niet voldoen aan de Algemene Verordening gegevensbescherming, het opeisen van garantstellingen en de gevolgen klimaatverandering/extreme weersomstandigheden.
De totale risicowaarde van de geïnventariseerde risico's komt daarmee op € 43,4 miljoen.
Omdat we verwachten dat niet alle risico's zich tegelijk voordoen is in de beleidsregels opgenomen dat we voor de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit uitgaan van 90% van de totale risicowaarde (€ 39,0 miljoen).
Benodigd weerstandscapaciteit (bedragen x € 1.000) | risico waarde 2024 |
---|---|
Gekwantificeerde top risico's | 38.608 |
Overige gekwantificeerde risico's | 4.804 |
Totaal aan gekwantificeerde risico's | 43.412 |
tableCell1 | tableCell3 |
Waarschijnlijkheidsfactor 90% | 39.062 |