Wonen |
---|
Versnelling van de kwantitatieve en kwalitatieve woningbouwopgave met het ‘actieplan wonen’ als leidraad. Daarbij is extra aandacht voor de (leefbaarheid van de) kleine kernen en gaan inbreiding en uitbreiding samen. |
We voeren het plan van aanpak woningbouwversnelling uit, monitoren op uitvoerbaarheid en stellen dit desgewenst bij. |
In samenwerking met het lokale bedrijfsleven gaan we met een nieuwe coöperatieve ontwikkelwijze betaalbare huisvesting realiseren voor werknemers, jong talent en expats. We onderzoeken daarbij de combinatie met andere doelgroepen. |
Welstandsarm werken: alleen beschermen wat we willen beschermen. Dit leggen we vast in een nieuwe welstandsnota. |
We stellen een nota op voor een welstandsarme gemeente die verder gaat dan het actualiseren van het huidig beleid. De insteek is om te komen naar welstandsbeleid waarin we alleen beschermen wat we echt nodig vinden. |
Herijking van de woonvisie met daarin aandacht voor jongeren, ouderen, Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO), flexwonen, nieuwe woonvormen, mantelzorgwoningen, woningsplit- singen, percentage sociale woningbouw en het beschikbaar stellen va |
Samen met corporaties, zorgorganisaties en marktpartijen stimuleren we het “langer thuis wonen”. In nieuwbouw en transformatie stimuleren we de realisatie van seniorengeschikte woonvormen, zoals geclusterde woonvormen. We ontwikkelen methoden en instrumenten om doorstroming mee te stimuleren en zetten deze waar mogelijk actief in. We onderzoeken daarnaast hoe we het mantelzorgbeleid verder kunnen versoepelen.We ontwikkelen op dit moment (Q3 en Q4 2023) splitsingsbeleid waarbij we de bestaande voorraad beter willen benutten. Daarbij kijken we ook of we ook op welke manier we de regels voor mantelzorg wonen kunnen versoepelen. Dit doen we samen met belanghebbende partijen. |
We voeren onderzoek en nieuw beleid uit en zorgen eventueel voor een bijpassend instrumentarium voor woningsplitsing. We leggen waar mogelijk de link met kamerbewoning, kostendelersnormen (betaalsystemen), pre-mantelzorgwoningen, appartementsrechten en woningdeling. We betrekken bewoners die eerdere aanvragen deden, alsmede regiogemeenten en corporaties. |
We voeren onderzoek, ontwikkeling en uitvoering uit naar betaalbaarheidsinstrumenten, zoals de starterslening. |
We hanteren nieuwe juridische en wettelijke instrumenten wonen, zoals een huisvestingsverordening, urgentieverordening. |
We nemen nieuwe woonvormen in de woonvisie mee als 'nieuwe' categorie, waarbij we streven naar een definitie en percentage in plannen. |
We bekrachtigen de samenwerking met woningcorporaties en werken de prestatieafspraken uit. Per jaar bepalen we nieuwe activiteiten. Daarnaast zetten we actiever in op betaalbaarheid en beschikbaarheid (gelijke slaagkansen). In 2023 streven we naar prestatieafspraken met de zorgpartijen. |
Een divers kwalitatief woningaanbod: koop, huur, meer-generatie-wonen (levensloopbestendig) en zorgconcepten. |
We gaan aan de slag met een gebiedsgerichte vertaling van de woonvisie. We houden per kern gebiedssessies in een gezamenlijk proces met de corporaties, met daarbij extra aandacht voor een evenwichtige woningvoorraad (spreiding) en evenwichtige spreiding van doelgroepen over de kernen. We maken keuzes om te komen tot een juiste balans tussen inbreiding en uitbreiding en binnenstedelijke ontwikkelingen en buitenstedelijke ontwikkelingen. |
We versterken de regionale samenwerking. We zetten verder in op actieve deelname aan de regionale samenwerking volgens het Regionaal Perspectief Wonen en werken in regionaal verband samen aan het verstedelijkingsakkoord en op te stellen woondeal met het Rijk. |
Ruimtelijke Ontwikkeling |
Een omgevingsvisie en omgevingsplan die met participatie tot stand zijn gekomen, waarbij gewenste ontwikkelrichtingen zijn gewogen en vastgelegd. |
We voltooien de omgevingsvisie. |
We maken een start in het gebruik van het Omgevingswet-instrument ‘programma’. We maken enkele multisectorale programma’s in plaats van een groter aantal monosectorale beleidsnota’s of gebiedsvisies. Zo werken we de omgevingsvisie gedetailleerder uit. |
We werken aan 1 omgevingsplan voor het gehele grondgebied van de gemeente Meierijstad. We gebruiken dit moment om onze regels voor de fysieke leefomgeving te harmoniseren en tegen het licht te houden. |
Bedrijventerreinen die zich kenmerken door duurzaam ruimtegebruik, goede ontsluiting en kwalitatief voldoen aan de eisen van de tijd. |
We stellen ontwikkelingsrichtingen op voor bedrijventerreinen die zich kenmerken door duurzaam ruimtegebruik, goede ontsluiting en die kwalitatief voldoen aan de eisen van de tijd. |
Ruimte voor andere vormen van economie in het buitengebied, passend bij de aard, schaal en gewenste kwaliteit van het landelijk gebied. |
We stellen ontwikkelingsrichtingen op voor andere vormen van economie in het buitengebied passend bij de aard, schaal en gewenste kwaliteit van het landelijk gebied. |
Een aantrekkelijk buitengebied met ook ruimte voor veehouderijen. |
Gemeente Meierijstad gaat samen met de gemeenten Laarbeek en Bernheze en een aantal andere organisaties participeren in het GGA-gebied Aa-dal Noord. |
We stellen ontwikkelingsrichtingen op voor een aantrekkelijk buitengebied met ook ruimte voor veehouderijen. |
Een landschap met ruimte voor (nieuwe) natuur en bomen, water (groen-blauwe structuren) en mogelijkheden voor recreatie. |
We stellen ontwikkelingsrichtingen op voor natuurontwikkeling. |
Erfgoed |
Eenduidig beleid ten aanzien van de Gilden. |
We komen tot harmonisatie van beleid van de gilden in Meierijstad. |
Behoud van monumenten en zo mogelijk versterken van cultureel erfgoed. |
We stellen een kerkenvisie/ visie religieus erfgoed op. |
We actualiseren/ harmoniseren de gemeentelijke monumentenlijsten. |
We gaan de beiaard en speelautomaat in de toren van de Sint-Servatiuskerk in Schijndel renoveren. |