In de volgende tabel staan de totale lasten en baten van dit begrotingsprogramma. De totale lasten verminderen we met de totale baten en komen zo tot het geraamd saldo van baten en lasten. Dit saldo verminderen we met het bedrag aan toevoeging reserves en vermeerderen we met het bedrag wat we onttrekken aan reserves. Zo komen we tot het geraamd resultaat van dit begrotingsprogramma.
6 Sociaal Domein | Jaar rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -101.640 | -122.217 | -102.068 | -99.165 | -98.600 | -98.689 |
Baten | 23.673 | 37.290 | 22.281 | 21.936 | 22.601 | 22.723 |
Saldo van baten en lasten | -77.967 | -84.927 | -79.787 | -77.229 | -75.999 | -75.965 |
Toevoeging aan reserves | -83 | 0 | 0 | -31 | -32 | -140 |
Onttrekking aan reserves | 1.456 | 7.478 | 1.248 | 674 | 592 | 560 |
Mutaties in de reserves | 1.373 | 7.478 | 1.248 | 642 | 560 | 420 |
Geraamd resultaat | -76.594 | -77.449 | -78.539 | -76.586 | -75.439 | -75.546 |
Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer onder "Wat kost het?".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.
(Bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | -73.540 | -72.850 | -72.564 | -72.674 | |
Raadsbesluiten september 2022 tot en met juli 2023 | -13 | -12 | -2 | -2 | |
1e bestuursrapportage 2023 | -3.642 | -3.872 | -3.871 | -3.870 | |
2e bestuursrapportage 2023 | -2 | -2 | -2 | -2 | |
Geraamd resultaat (startsituatie) | -77.197 | -76.736 | -76.439 | -76.547 | |
Bestaand beleid | 1.383 | 1.383 | 1.383 | 1.383 | |
Nieuw beleid | -84 | -84 | -84 | -84 | |
Gemeentefonds | -1.069 | 472 | 1.301 | 1.380 | |
Investeringen 2024 | 0 | 0 | 0 | -5 | |
Kapitaallasten | 40 | 39 | 48 | 61 | |
Loon- & Prijsindexatie | -193 | -193 | -193 | -193 | |
Overige technische aanpassingen | -702 | -770 | -719 | -719 | |
Wijzigingen (< 50.000) | -67 | -45 | -45 | -45 | |
MIP 2025-2027 | 0 | 0 | 0 | -87 | |
Personeel | -651 | -652 | -692 | -692 | |
Totaal ontwikkelingen | -1.342 | 150 | 999 | 1.001 | |
Geraamd resultaat programmabegroting 2024 | -78.539 | -76.586 | -75.439 | -75.546 |
Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer onder "Wat kost het?".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.
(Bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Bestaand beleid | 1.383 | 1.383 | 1.383 | 1.383 |
Begroting 2024 GGD | 83 | 83 | 83 | 83 |
In 2024 gaat de GGD werken met een geactualiseerd basispakket; een pakket dat aansluit bij de huidige behoeften, met diensten die voor alle gemeenten in de regio gelijk zijn, ongeacht waar iemand woont. Het pakket bestaat uit de verplichte diensten uit de Wet publieke gezondheid en/of de Gemeenschappelijke regeling GGD en diensten die zijn gekozen door het Algemeen Bestuur van de GGD.
De begroting 2024 van de GGD laat een stijging van de kosten voor onze gemeente zien van in totaal € 493.024. Deze extra kosten worden tot een totaalbedrag van € 391.558 gedekt uit de stelpost prijzen (indexering), uit de stelpost algemene uitkering (wettelijke GGD-taken) en uit het budget voor jeugd- en jongerenwerk (overheveling van plustaken naar het basispakket). Een bedrag van € 101.466 is niet gedekt en is het gevolg van de actualisering van het basispakket door de GGD.
Bijstelling budget Wmo - specialistische hulp | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
---|
Door een nieuwe werkwijze waarbij de regie bij toegang ligt en een gewijzigde bekostigingssystematiek, zijn de kosten in 2022 voor Wmo specialistische hulp gedaald. De verwachting is dat dit (deels) ook voor de komende jaren geldt.
Dichtmaken danskuil in gebouw Bizzi. | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
De huurder ervaart geluidsoverlast van de blokken in de danskuil en een deel van de kuil is verzakt. In het kader van deze geluidsoverlast, de veiligheid (struikelgevaar) en het vergroten van de multifunctionaliteit van het gebouw, heeft de huurder ons verzocht om de danskuil in Bizzi dicht te maken.
Totale investering € 29.000 incl. BTW, dekking ineens tlv Algemene Reserve. Budgettair neutraal.
Preventie en innovatie Sociaal domein | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
We zetten het beleid door om ook in de voorliggende collegeperiode snel en adequaat in te kunnen spelen op actuele ontwikkelingen in het sociaal domein. De ontwikkelingen moeten bijdragen aan de veranderopgave in het sociaal domein. Deze opgave kenmerkt zich onder andere door in te zetten op preventie en innovatie. Een aantal activiteiten die we vooraf kunnen voorzien worden separaat in beeld gebracht. Activiteiten en projecten die niet vooraf te voorzien zijn en waar we snel op in willen kunnen spelen vallen onder de paraplu Preventie en Innovatie in het sociaal domein. Het gaat om een budget van € 300.000 in 2027 ten laste van de Reserve Sociaal Domein (budgettair neturaal).
Stijging aantal cliënten Wmo - hulp bij het huishouden | -100 | -100 | -100 | -100 |
---|
Op basis van het aantal cliënten in de maand januari 2023 voorzien we voor het hele jaar 2023 een stijging van het aantal cliënten ten opzichte van de geraamde aantallen voor 2023. Hiernaast zien we een trend waarbij de pgb's afnemen. Per saldo worden de meerkosten ingeschat op € 100.000.
Stijging kosten Wmo - vervoersvoorzieningen | -50 | -50 | -50 | -50 |
---|
De kosten voor vervoersvoorzieningen stijgen als gevolg van duurdere scootmobielen en rolstoelen die buiten het contract van hulpmiddelen vallen.
Stijging kosten Wmo - woonvoorzieningen | -50 | -50 | -50 | -50 |
---|
De kosten voor woonvoorzieningen lopen op met name door verdere vergrijzing van onze inwoners en het langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen.
Nieuw beleid | -84 | -84 | -84 | -84 |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsonderzoek vervangende nieuwbouw wijkvoorziening Bloemenwijk Veghel | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het bijna 60 jaar oude wijkgebouw van wijkvereniging De Bloemenwijk te Veghel is hard aan vervanging toe. Een in 2024 te houden haalbaarheidsonderzoek moet uitwijzen op welke wijze en in welke omvang deze nieuwbouw moet worden gerealiseerd. De kosten van dit haalbaarheidsonderzoek bedragen € 21.000 en kunnen worden gedekt uit de Algemene Reserve. Per saldo dus budgettair neutraal.
Professionalisering Adviespunt kind en scheiding | -84 | -84 | -84 | -84 |
---|
Als gemeente willen wij voorkomen dat een echtscheiding een bron van andere problemen wordt. Dat geldt zeker als er kinderen in het spel zijn. Denk hierbij aan situaties waarbij specialistische hulpverlening, uithuisplaatsingen, schulden etc. aan de orde zijn.
In 2022 zijn we in gemeente Meierijstad gestart met het Adviespunt Kind en Scheiding en per 2023 is de uitvoering van dit Adviespunt formeel opgenomen in het werkplan van de coöperatie Sociaal Werk Meierijstad. We zien echter in de praktijk dat het voor de coöperatie niet haalbaar is deze uren binnen de huidige opdracht en dus binnen het huidige budget uit te voeren. In 2023 hebben wij het Adviespunt daarom incidenteel gesubsidieerd vanuit de in 2021 ontvangen incidentele middelen jeugd. Er is echter structureel budget nodig voor structurele subsidie aan de coöperatie. Dit betekent dat het subsidie aan de coöperatie hiervoor structureel moet worden verhoogd.