In de volgende tabel staan de totale lasten en baten van dit begrotingsprogramma. De totale lasten verminderen we met de totale baten en komen zo tot het geraamd saldo van baten en lasten. Dit saldo verminderen we met het bedrag aan toevoeging reserves en vermeerderen we met het bedrag wat we onttrekken aan reserves. Zo komen we tot het geraamd resultaat van dit begrotingsprogramma.
3 Economie | Jaar rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -30.044 | -19.567 | -17.759 | -10.005 | -13.091 | -6.393 |
Baten | 29.163 | 16.624 | 15.439 | 8.119 | 11.515 | 5.067 |
Saldo van baten en lasten | -881 | -2.944 | -2.321 | -1.886 | -1.576 | -1.326 |
Toevoeging aan reserves | -2.693 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking aan reserves | 361 | 712 | 681 | 346 | 150 | 0 |
Mutaties in de reserves | -2.332 | 712 | 681 | 346 | 150 | 0 |
Geraamd resultaat | -3.214 | -2.232 | -1.639 | -1.540 | -1.426 | -1.326 |
Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer onder "Wat kost het?".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.
(Bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | -1.383 | -1.383 | -1.377 | -1.376 | |
Raadsbesluiten september 2022 tot en met juli 2023 | |||||
1e bestuursrapportage 2023 | -77 | -77 | -77 | -77 | |
2e bestuursrapportage 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat (startsituatie) | -1.461 | -1.460 | -1.454 | -1.453 | |
Nieuw beleid | 100 | 200 | 300 | 400 | |
Kapitaallasten | 18 | 18 | 18 | 18 | |
Overige technische aanpassingen | -84 | -85 | -77 | -77 | |
Personeel | -213 | -213 | -213 | -213 | |
Totaal ontwikkelingen | -179 | -79 | 28 | 127 | |
Geraamd resultaat programmabegroting 2024 | -1.639 | -1.540 | -1.426 | -1.326 |
(Bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Nieuw beleid | 100 | 200 | 300 | 400 |
Campusontwikkeling Havenkwartier-Noordkade | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het betreft een startproces voor een campus waarin onderwijsinstellingen met vernieuwende concepten komen in samenwerking met het bedrijfsleven. Dit moet gaan leiden tot nieuwe bedrijven in een lerende setting op de Noordkade met The Chocolate Factory als centraal punt. Een campus draagt bij aan het behouden en aantrekken van talent en vernieuwing en/of verduurzaming van bedrijvigheid in Meierijstad. Voorgesteld wordt om hiervoor in de jaren 2024 tot en met 2026 een bedrag van € 75.000 per jaar beschikbaar te stellen.
Dekking algemene reserve.
Ondernemerstimulering | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Voor een afronding en vervolg op ingezette trajecten voor agro-perspectief, sociaal ondernemen en vrachtbundeling, maar ook voor beleidsherziening internationale werknemers, deelname in strategische ondernemersevents of ondersteuning aan hoger onderwijs-initiatieven is een budget nodig voor de resterende raadsperiode.
Voorgesteld wordt om éénmalig een bedrag beschikbaar te stellen van € 150.000. Dekking algemene reserve.
Ontwikkeling bedrijventerreinen | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
In 2023 is onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen in Schijndel, Erp en Sint-Oedenrode en is een ontwikkelstrategie opgesteld. Voor Veghel zijn zoeklocaties in beeld gebracht en de haalbaarheid hiervan onderzocht. Als vervolg werken we in 2024 aan de uitvoering van de diverse ontwikkelstrategieën, de definitie van een toekomstgericht werklandschap, de uitwerking van zoeklocaties en we zetten de benodigde stappen op weg naar herontwikkeling van bestaande terreinen. Het opstellen van een duurzaam uitgifteprotocol is hierbij een belangrijk aandachtspunt. Hiervoor is onderzoek en expertise noodzakelijk.
Voorgesteld wordt om hiervoor in 2024 éénmalig een bedrag beschikbaar te stellen van € 100.000.
Dekking algemene reserve.
Ontwikkeling Brabantbreed havenbedrijf | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
We verwachten dat de komende jaren er een grote druk op de Brabantse binnenhavens zal komen om enerzijds de verwachte groei in containers op te vangen en anderzijds de circulaire economie vorm te geven. Samenwerking tussen de verschillende havens is essentieel om de uitdagingen aan te gaan. Het Multimodaal Coördinatie- en Adviescentrum Brabant (MCA) heeft het initiatief genomen de ontwikkeling van Brabant Ports te onderzoeken, een Brabantbreed samenwerkingsverband tussen de diverse binnenhavens. 8 Brabantse gemeenten met een binnenhaven ondersteunen dit initiatief, waaronder onze gemeente. Voor de ontwikkeling en opzet van een mogelijk Brabantbreed havenbedrijf, is een indicatie afgegeven van € 45.000 voor 2024. De uiteindelijke lidmaatschapskosten en de kosten voor dienstverlening worden in de loop van 2024 vastgesteld en gelden pas voor daarna, als Meierijstad inderdaad besluit deel te nemen.
Voorgesteld wordt om in 2024 een bedrag beschikbaar te stellen van € 45.000. Dekking algemene reserve.
Toeristenbelasting arbeidsmigranten | 100 | 200 | 300 | 400 |
---|
Naar aanleiding van lopende projecten en de onderzoeken voor nieuwe initiatieven is de verwachting dat de komende jaren meer locaties voor de huisvesting van internationale werknemers worden gerealiseerd en in gebruik worden genomen. Dat zorgt voor de toename van de inkomsten voor de toeristenbelasting.