In de volgende tabel staan de totale lasten en baten van dit begrotingsprogramma. De totale lasten verminderen we met de totale baten en komen zo tot het geraamd saldo van baten en lasten. Dit saldo verminderen we met het bedrag aan toevoeging reserves en vermeerderen we met het bedrag wat we onttrekken aan reserves. Zo komen we tot het geraamd resultaat van dit begrotingsprogramma.
2 Verkeer, vervoer en openbare ruimte | Jaar rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -33.617 | -40.823 | -39.014 | -38.700 | -39.466 | -40.207 |
Baten | 20.940 | 23.302 | 21.534 | 21.218 | 21.421 | 21.450 |
Saldo van baten en lasten | -12.676 | -17.520 | -17.480 | -17.483 | -18.045 | -18.757 |
Onttrekking aan reserves | 75 | 2.188 | 1.288 | 458 | 255 | 103 |
Mutaties in de reserves | 75 | 2.188 | 1.288 | 458 | 255 | 103 |
Geraamd resultaat | -12.601 | -15.332 | -16.192 | -17.025 | -17.790 | -18.654 |
Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer onder "Wat kost het?".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.
(Bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | -14.815 | -15.705 | -15.689 | -16.003 | |
Raadsbesluiten september 2022 tot en met juli 2023 | -124 | -253 | -251 | -249 | |
1e bestuursrapportage 2023 | -665 | -700 | -700 | -700 | |
2e bestuursrapportage 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat (startsituatie) | -15.604 | -16.658 | -16.639 | -16.951 | |
Bestaand beleid | -50 | -50 | -50 | -50 | |
Nieuw beleid | 50 | 611 | 607 | 607 | |
Investeringen 2024 | -5 | -343 | -737 | -732 | |
Kapitaallasten | 106 | 115 | 119 | 311 | |
Loon- & Prijsindexatie | -5 | -5 | -5 | -5 | |
Overige technische aanpassingen | -356 | -382 | -399 | -200 | |
Wijzigingen (< 50.000) | -17 | -1 | -1 | -1 | |
MIP 2025-2027 | 0 | 0 | -371 | -1.320 | |
Personeel | -313 | -313 | -313 | -313 | |
Totaal ontwikkelingen | -589 | -367 | -1.151 | -1.702 | |
Geraamd resultaat programmabegroting 2024 | -16.192 | -17.025 | -17.790 | -18.654 |
(Bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Bestaand beleid | -50 | -50 | -50 | -50 |
Realiseren volières voor pluimvee i.v.m. vogelgriep | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vanwege de landelijke ophokplicht van pluimvee en watervogels door de vogelgriep, worden deze dieren op de dierenparken nu apart gehouden door het plaatsen van een bouwsel van bouwhekwerken.. Een vast onderkomen zoals bijvoorbeeld een volière geeft de dieren de ruimte om een beter onderkomen te geven (denk aan dierwelzijn). De vogelgriep duurt steeds langer en zal ons land niet meer verlaten. Het gaat om 4 dierenparken die een dergelijke aanbouw nodig hebben.
De kosten bedragen € 20.000 (dekking algemene reserve).
Structureel ophogen exploitatiebudget spelen | -50 | -50 | -50 | -50 |
---|
De gemeente is verantwoordelijk voor een veilige, schone en uitnodigende openbare ruimte. Als gevolg van nieuwbouw en leefbaarheidsverzoeken is het areaal gegroeid van 180 naar 245 speelplekken met totaal 1.331 speeltoestellen.
De vervangingsopgave daarvan bedraagt ca. 3 miljoen euro. Het budget voor beheer en onderhoud van de speeltoestellen en speelplekken en ondergronden moet daarom structureel met € 50.000 verhoogd worden.
Uniformeren en saneren bebording Meierijstad | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Sinds de fusie, is er veel aandacht geweest voor het uniformiseren van onze gemeente, echter hebben we nog geen aandacht besteed aan verkeersbebording. Het is belangrijk voor de veiligheid om regelmatig ons bordenareaal te inventariseren en eventueel te optimaliseren. In ons geval zal dit leiden tot minder verkeersborden. Een wildgroei aan borden kan leiden tot onduidelijke en eventueel onveilige verkeerssituaties. Op enkele plekken hangen er nog borden van de oude gemeente en we zien veel verschillen in typen bebording. Naast het esthetische aspect, hebben we ook geen overzicht van de bebording in ons areaal.
Met deze investering willen we de volgende activiteit laten uitvoeren:
• Inventariseren van alle bebording binnen ons areaal
• Sanering (verwijderen) en uniformiseringsplan (laten) opstellen
Bedrag 2024: € 300.000 (dekking algemene reserve)
Nieuw beleid | 50 | 611 | 607 | 607 |
---|---|---|---|---|
Aframen kapitaallasten investeringen N279 | 75 | 636 | 632 | 632 |
In 2021 zijn voor een tweetal investeringen aan de N279 kapitaallasten geraamd. Het betreft:
- Verbindingsweg N279 Keldonk- bedrijventerreinen Doornhoek-Dubbelen-Foodpark
- N279 Veghel-Asten opgave Meierijstad
De kapitaallasten van deze twee investeringen worden (voorlopig) afgeraamd totdat er besluitvorming is over de betreffende kredieten. Ook de storting in de voorziening onderhoud wegen is toen verhoogd met € 75.000. Deze wordt teruggedraaid.
Educatieprogramma Waterpeilbuis | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
We gaan een digitaal lespakket ontwikkelen om bezoekers en scholen bewust te maken van de klimaatverandering en welke gevolgen dat heeft op de waterstand. Wat kan jij doen om nog beter voor de wereld te zorgen? Middels een animatieprogramma willen we op spelende wijze onze doelgroep tips en tools meegeven.
Bedrag 2024: € 15.000 (dekking algemene reserve).
Fietsstimulering | -25 | -25 | -25 | -25 |
---|
POM en gemeente zetten met een werkgeversaanpak méérjarig in op fietsstimulering. Hier is veel winst te behalen. Meer dan de helft van de verplaatsingen is minder dan 7,5 à 10 km en van deze verplaatsingen wordt nu nog de helft met de auto gemaakt. Fietsen nemen minder ruimte in beslag en fietsen is goed voor je gezondheid, je portemonnee en het klimaat.
De kosten bedragen € 50.000
Te ontvangen subsidie € 25.000
Inhuur capaciteit bijhouden beheerdata openbaar gebied | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Op dit moment is de interne capaciteit voor het bijhouden van beheergegevens ontoereikend. Omdat de data actueel moeten zijn, is het goed bijhouden van gegevens noodzakelijk. Verouderde gegevens veroorzaken fouten en veel extra werk.. Doordat de interne capaciteit al sinds 2017 ontoereikend is, wordt op dit moment een kwaliteitsslag gemaakt om het databeheer kwalitatief en kwantitatief te verbeteren, via het project ‘Data op Orde’.
Om de actualiteit van onze data te waarborgen vragen we incidenteel extra budget voor het bijhouden van beheergegevens. In de begroting 2025 zal een voorstel komen voor een structureel capaciteitsbudget.
Bedrag 2024: € 165.000
(dekking algemene reserve)
Parkeeronderzoek centra | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Om goed te kunnen adviseren bij ruimtelijke ontwikkelingen en andere vraagstukken en ter onderbouwing van parkeermaatregelen houden we één keer per 3 jaar een parkeeronderzoek in de centra van Veghel, Schijndel en Sint-Oedenrode.
Bedrag 2025: € 40.000 (dekking algemene reserve)
Parkeertellingen centra Meierijstad 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Om goed te kunnen adviseren bij ruimtelijke ontwikkelingen en andere vraagstukken en ter onderbouwing van parkeermaatregelen houden we één keer per 3 jaar een parkeertelling binnen de bebouwde kom van Meierijstad
De kosten bedragen € 40.000 (dekking algemene reserve)
Parkeertellingen centra Meierijstad 2027 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Om goed te kunnen adviseren bij ruimtelijke ontwikkelingen en andere vraagstukken en ter onderbouwing van parkeermaatregelen, houden we één keer per 3 jaar een parkeertelling binnen de bebouwde kom van Meierijstad.
Bedrag 2027: € 35.000
(dekking algemene reserve)